اتفاق ساده ولی جالب در مسکن‌ ویژه

برخی مسوولان در حوزه آب‌و‌نیرو تصور می‌کنند هر جا دولت –وزارت راه‌وشهرسازی- قرار است برای تامین و ساخت مسکن، اقدام کند، باید پول تامین آب واحدها را نیز جداگانه محاسبه و بپردازد!
ریشه این تصور دو سال پیش زمانی که انبوه واحدهای مسکونی‌مهر در برخی شهرها به مرحله میانی ساخت رسید و ناگهان مشخص شد دولت فکر همه چیز مسکن‌مهر را کرده اما تدبیری برای تامین آب و برق آنها انجام نشده، گذاشته شد.

در سال۸۹، نبود آب و برق در مسکن‌مهر به نگرانی جدی مسوولان وزارت مسکن وقت تبدیل شده بود که البته در طول سال۹۰، وزارت نیرو همت بلندی در این راه به خرج داد؛ طوریکه الان بعید است در نقطه‌ای از کشور مسکن‌مهری وجود داشته باشد که بهره‌برداری آن لنگ آب و برق باشد.
البته داستان باورنکردنی نبود آب و برق برای افتتاح مسکن مهر، چندان هم دور از انتظار نبود. برخی از این پروژه‌ها در مناطقی ساخته شده‌اند که تاکنون حیات شهری به شکل گسترده در آنجا برقرار نبوده است و این موضوع باعث شده بود وزارت نیرو مجبور شود خدمات زیربنایی را از مرحله صفر در این مناطق آغاز کند.
اما اتفاق جالبی که به نظر می‌رسد داستان آب و برق مسکن‌مهر را به سریال دنباله‌دار تبدیل کرده، بحث تامین آب مسکن‌ویژه شهر تهران است!
روز گذشته یک مقام در حوزه آبفای شهر تهران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌فارس گفت: «وزارت راه‌و‌شهرسازی باید پول تامین آب ۴۴۰۰ واحد مسکونی‌ویژه در منطقه تهرانسر را تامین اعتبار کند و هنوز در وضعیت موجود میزان تامین اعتبار آن مشخص نیست.»
این موضع‌گیری درباره آب شرب پروژه مسکن‌ویژه به این معنی است که مسوولان، این واحدها را جزو واحدهای عادی در حال ساخت در شهر تهران به حساب نمی‌آورند.
آیا در حال حاضر انبوه‌سازان در شهر تهران که ماهانه ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی را شروع می‌کنند، تک‌تک برای انشعاب آب یا برق، اقدام به برگزاری جلسه با دولت و تصمیم‌گیری ویژه برای تامین این خدمات می‌کنند؟
آیا تا الان مشکلی در تامین آب در پروژه‌های مسکونی در حال ساخت در پایتخت بوده که حالا این مشکل بخواهد برای مسکن‌ویژه نیز تسری یابد؟
به نظر می‌رسد اگر واقعا چالشی برای تامین آب پروژه‌های مسکن‌ویژه وجود دارد، باید زودتر از ثبت‌نام و پیش‌فروش این واحدها، در داخل دولت حل و فصل شود تا طرح عمومی چنین بحث‌هایی تاثیر احتمالی در روند ثبت‌نام نداشته باشد.

مریم علیزاده- روزنامه دنیای اقتصاد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.