اتکاء به قدرت خارجی به بی ثباتی منجر می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری و مدیر عامل ایرنا در دیدار با ‘یوسف واعظی’،ایران و افغانستان را دو کشور دوست،برادر و همسایه خواند و افزود:هر اندازه که مردم در کشورهای همسایه ایران از رفاه و آرامش بیشتری برخوردار باشند،رفاه و آرامش مردم ایران نیز بیشتر خواهد بود.

وی بر ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان تاکید کرد و گفت:بدون ثبات،نمی توان برنامه ریزی و پیشرفت داشت و تصمیمات بلندمدت گرفت.

جوانفکر با بیان اینکه رشد و توسعه در افغانستان برای جبران عقب افتادگی ها باید سریع باشد،تصریح کرد: علما و فرهیختگان افغانی در ثبات،امنیت و پیشرفت افغانستان نقش تعیین کننده ای دارند.

مدیر عامل ایرنا ،مردم افغانستان را مردمی با همت، پُرکار، با تلاش و اهل مبارزه با دشمن توصیف کرد و اظهار داشت:برخی از افراد و کشورها گاهی به دنبال ترسیم چهره دیگری از مردم افغانستان هستند تا از این راه به آنان آسیب بزنند،زیرا که اصلاح ذهنیت ها موضوعی زمان بر است.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد:دولت های ایران و افغانستان باید با همکاری یکدیگر با گروه های مرتبط با قاچاق مواد مخدر و همچنین گروه های تروریستی در مرزهای دو کشور مقابله کنند تا اشکالات موجود برطرف شوند.

جوانفکر،با یادآوری مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی،دینی و هم زبانی ایران و افغانستان، خاطرنشان کرد:دو کشور به لحاظ فرهنگی فاصله ای با هم ندارند و در برخی جهات، فرهنگ دو کشور منطبق با یکدیگر است.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه ایران می تواند در بسیاری از طرح ها و طرح های عمرانی و زیربنایی افغانستان مشارکت داشته باشد،گفت:دشمنان با تفرقه افکنی تلاش می کنند تا در مسیر کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران به برادران افغانی مانع تراشی کنند اما تلاش آنها بی ثمر خواهد بود.

‘واعظی شهرستانی’ نیز در این دیدار اظهار داشت: اوضاع امروز افغانستان قابل مقایسه با قبل نیست و شرایط امنیتی از نظر کیفی و کمی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

وی با اشاره به تصویب معاهده راهبردی بین افغانستان و آمریکا و نگرانی های نخبگان افغانی درباره مفاد این معاهده،گفت:نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان از دغدغه های اصلی مردم این کشور محسوب می شود.

مشاور حامد کرزی همچنین به ظلم و ستم های فراوانی که نسبت به شیعیان افغانستان طی سال های گذشته شده اشاره کرد و افزود: بعد از قتل عام شیعیان در دوران سیاه طالبان در شهرهای بامیان و مزارشریف، مقام معظم رهبری پیامی صادر کردند که برای شیعیان افغان بسیار مهم بود ولی امروز الحمدلله اختلافی میان شیعه و سُنی وجود ندارد.

سیام** ۹۱۲۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۵۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.