اتمام حجت مجلس با ۱۵۷ نهاد فرهنگی

جام جم آنلاین: بیژن نوباوه از اتمام حجت مجلس با ۱۵۷ نهاد فرهنگی برای پاسخگویی در قبال بودجه دریافتی خود خبر داد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان مطلب فوق، افزود: عملکرد تک تک این نهادها بررسی خواهد شد و همین بررسی ها ملاک دریافت بودجه خواهد بود.

این اتمام حجت که برای نخستین بار رسانه ای می شود، واکنش های فراوانی را در میان نهاد فرهنگی مذکور در پی داشته که نوباوه از آنها به عنوان «هجمه بی پایان» یاد کرد.

 اما ماجرای این نهادهای فرهنگی و بودجه درخواستی شان چیست؟

امسال هنگام تصویب بودجه سالیانه هنگامی که برخی نمایندگان جدول شماره ۱۲ بودجه را نگاه کردند، متوجه وجود بودجه‌های خاصی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی در فلان بنیاد و بهمان دستگاه شدند!

این بودجه که بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود، واکنش عده ای از آنها را برانگیخت و حاشیه‌هایی را برای صحن علنی مجلس ایجاد کرد؛ این حاشیه ها به دلیل پایان یافتن دوره هشتم مجلس ناتمام ماند و این تصور به وجود آمد که این ماجرا هم مانند برخی دیگر از اتفاقات سرانجامی نخواهد داشت و گردبادی بود که گذر کرد و رفت.

اما این هفته ناگهان این گردباد سر برگشتن یافت و صحبت های برخی نمایندگان نشان داد که آنها از همان موقع تاکنون در فکر اصلاح این ردیف ها و مشخص کردن محل هزینه آنها بوده اند.

جدول شماره ۱۲ که این روزها می رود تا به یکی از نام های مشهور مجلس بدل شود، به دولت اجازه می دهد ۷۵۰ میلیارد تومان را صرف عناوینی مانند «بنیاد مولانا»، «بنیاد شمس و مولانا»، «دانشگاه عدالت»، «بنیاد سعدی»، «دانشگاه چشم‌انداز پارس»، «کانون فرهنگی ورزشی سردار شهید حاجی بابایی»، «موسسه باغ نجات» و … کند؛ عناوینی که شاید کمتر کسی آنها را دیده یا شنیده باشد.این جدول هم اکنون مورد چالش جدی قرار گرفته و برخی نمایندگان با ارایه طرحی خواستار اصلاح ارقام آن هستند.

اما با تصویب یک فوریت این طرح، حداکثر ظرف دو تا سه هفته آینده تکلیف بودجه این ۱۵۷ موسسه گلچین شده از بین پنج هزار مؤسسه فرهنگی روشن خواهد شد، اما از آن مهمتر کاری است که کمیسیون فرهنگی کرده و دیروز بیژن نوباوه از آن خبر داد.

کاری که بدون شک یک تحول جدی در عرصه سیاستگذاری‌های فرهنگی و اعمال نظارت مجلس محسوب شده و جلوی بسیاری از ریخت و پاش ها را خواهد گرفت.

نوباوه دیروز از ارسال یک نامه برای همه این ۱۵۷ دستگاه نام برده شده در جدول شماره ۱۲ خبر داد و اظهارداشت: کمیسیون فرهنگی برای اولین بار نامه ای را به این دستگاه فرهنگی نوشته و از آنها خواسته است، هرچه سریعتر بیلان کاری و برنامه‌های آینده خود را برای کمیسیون ارسال کنند تا عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم نه این که پول ها را صرف رفتن به اروپا و سفر خارج کنیم. مجلس روی این مسایل بسیار حساس است و بشدت پیگیری می کند تا بودجه اختصاص یافته به دستگاه‌ها به طور مناسب هزینه شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون تردید اگر دستگاه هایی که نامه ما را دریافت کرده اند، تکلیف برنامه و بیلان کاری خود را مشخص نکنند، در بودجه سنواتی آنها تجدید نظر جدی خواهیم کرد و من به عنوان عضو هیأت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با جدیت این موضوع را پیگیری خواهم کرد تا به سرانجام درستی منتهی و جلوی برخی هزینه‌های بی مورد گرفته شود. (قدس آنلاین)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.