اتمام طرح پایش” آنفلوآنزای” فوق حاد پرندگان/ایران آنفلوآنزا را از پا می‌اندازد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به پایان یافتن طرح پایش ملی “آنفلوآنزای” فوق حاد پرندگان ملی هفته جاری گفت: در صورت بروز این بیماری آمادگی کامل برای مقابله با آن را داریم.

فرشاد تهرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طرح پایش فعال” آنفلوآنزای” فوق حاد پرندگان ۲۶ مهرماه به پایان می‌رسد، افزود: طرح فوق از ۲۶ مردادماه سال جاری آغاز شده و برآورد ما این بوده که در این طرح با مراجعه با هزار و ۳۰۰ واحد اپیدمیولوژیک، حدود ۱۸ هزار نمونه از این واحدها اخذ کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از آلودگی طیور به آنفلوآنزا در کشور گزارش ممتاز به نقل از نشده است، اضافه کرد: میزان شیوع این بیماری در دنیا هنوز به صفر نرسیده است اما تا حد قابل توجهی کاهش یافته و تنها در کشورهایی مانند مصر، ویتنام و چین این بیماری بومی شده و مرتب گزارش ممتاز به نقل از می‌شود.  
 
تهرانی ادامه داد: ما در این پایش با مراجعه به واحدهای صنعتی، روستایی، بازار عرضه پرندگان زنده، باغ پرندگان و … از آن‌ها نمونه‌برداری کرده و براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست‌ آمده نقاط کم خطر و پرخطر را شناسایی و نکات مورد نیاز را در این مورد به استان‌ها گوشزد می‌کنیم.  
 
وی افزود:  همچنین براساس نتایج حاصل شده ما متوجه می‌شویم انجام چه اقدامات اضافه‌ای ضروری است که این اقدامات تکمیلی به موقع انجام می‌شود.  
 
تهرانی اضافه کرد: در همین رابطه ما با ارسال دستورالعملی از استان‌ها درخواست کردیم که اقدامات پیشگیرانه لازم برای مقابله با بروز احتمالی بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا انجام دهند.  
 
وی تاکید کرد: با فرا رسیدن فصل سرما و کاهش درجه حرارت، مرغداری‌های کشور سیستم تهویه خود را محدود می‌کنند و زمانی که تهویه به طور کامل انجام نمی‌شود گله‌های طیور مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی می‌شوند.  
 
تهرانی افزود: همین عامل سبب افزایش بیماری‌های تنفسی طیور در نیمه دوم سال می‌شود.  
 
کنترل آنفلوانزا به دو روش فعال و غیرفعال

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان اینکه پایش بیماری‌ آنفلوآنزا در کشور ما به دو شکل  فعال و غیرفعال انجام می‌شود، گفت: پایش غیرفعال در طول سال بدون در نظر گرفتن فصل، زمان و … انجام می‌گیرد به این ترتیب که تلفات غیرعادی طیور به مراکز دامپزشکی اعلام شده و همکاران ما بلافاصله به این واحدها مراجعه کرده و نمونه‌برداری‌های لازم را انجام می‌دهند.  
 
تهرانی افزود: ما در این واحدها ابتدا وضعیت گله را از نظر ابتلا به آنفلوآنزا کنترل می‌کنیم و در صورتی که نتایج نمونه‌برداری منفی باشد، احتمال شیوع بیماری‌های دیگر را پیگیری می‌کنیم.
 
وی اضافه کرد: در پایش فعال در محدوده زمانی معینی به تعداد مشخصی واحد مراجعه و از آنها نمونه‌برداری می‌کنیم.  
 
تهرانی تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام گرفته در صورت بروز احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور ما آمادگی کامل برای مقابله آن را داریم.  
انتهای پیام/  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.