اتمام پس لرزه‌ها پس از ۲۱ روز

این زلزله‌ها دو پس لرزه بزرگ بالای ۵ ریشتر داشت. البته داده‌های آماری نشان می‌دهد پس از ۲۱ روز به طور میانگین میزان پس لرزه‌ها به کمتر از یک پس لرزه بیش از ۲٫۵ ریشتر می‌رسد.

فارس: بر اساس آمارها پس لرزه‌های ورزقان پس از ۲۱ روز به کمتر از یک پس لرزه ۲٫۵ ریشتری در هر روز کاهش می‌یابد.

همایش گزارش مقدماتی زمین لرزه‌های دوگانه ورزقان در پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مرتبط با پدیده زلزله برگزار شد.
 
در این همایش دو گروه پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی که بلافاصله پس از وقوع این دو زمین لرزه به منطه اعزام شده بودند، گزارش و نتیجه کار را ارائه کردند.  
 
از نکات قابل ذکر وقوع دو زمین لرزه با فاصله ۱۱ دقیقه، اولی به بزرگای ۶٫۴ دهم ریشتر در ساعت ۱۶:۵۳ و دومی به بزرگای ۶٫۳ دهم ریشتر در ساعت ۱۷:۰۴ در منطقه‌ای اکثرا روستایی حد فاصل شهرهای ورزقان، هریس و اهر است.
 
پهنه کانونی این لرزه‌ها منطقه پرلرزه‌ای است اما از خود اهر و ورزقان زلزله معروفی در گذشته نداشتیم.
 
عمق کانونی این زمین لرزه ۱۲٫۵ کیلومتر و سازوکارش امتداد لغز و راستگرد بوده و میزان تنش آزاد شده ۴۳٫۲ bar بود.
 
این زلزله‌ها دو پس لرزه بزرگ بالای ۵ ریشتر داشت. البته داده‌های آماری نشان می‌دهد پس از ۲۱ روز به طور میانگین میزان پس لرزه‌ها به کمتر از یک پس لرزه بیش از ۲٫۵ ریشتر می‌رسد.
 
طول منطقه پس لرزه‌ها ۲۵ کیلومتر بوده که این مسئله بر اساس فرمول‌های موجود شدت ۶٫۴ دهم ریشتر زلزله را تائید می‌کند.
 
براساس این گزارش، بیشتر خرابی‌ها در مناطق روستایی است که بر روی شیب‌ها ساخته شدند. همچنین آسیب‌های زیاد مناطقی مثل بیمارستان و مرکز فرهنگ وارشاد اهر به علت ساخت این ساختمان‌ها روی تپه است. البته به صورت ویژه در مورد بیمارستان اهر سهل انگاری پیمانکار مؤثر بوده است.
 
در شهرها و روستاها سازه‌های اطراف رودخانه‌ها بیشترین آسیب‌ها را دیده است. آسیب‌های وارده به ۵ سد ستارخان، یامچی، سبلان، خدا‌ آفرین و شهریار جزئی بوده است و هیچ خطری اهالی را تهدید نمی‌کند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.