اتهام های رییس جمهورتونس به حزب النهضه / چالش جدید دولت ائتلافی

این سخنان المرزوقی که رسانه های تونسی آن را منتشر کردند و ناظران از آن به عنوان ‘ چالش جدید دولت ائتلافی این کشور یاد کرده اند’ ، خشم و عصبانیت رهبران و اعضای حزب النهضه شریک اصلی حزب کنگره برای جمهوری در دولت ائتلاقی تونس را بدنبال داشت.

المرزوقی در پیامش به دومین همایش حزب کنگره برای جمهوری که در نشست افتتاحیه این همایش قرائت شد، از حزب النهضه به عنوان ‘حزب حاکم ‘ یاد کرد و گفت که ‘ نیم قرن تبعات منفی اقدامات حزب حاکم را در دوران قبل از پیروزی انقلاب لمس کرده ایم’.

وی در این پیام که ‘ ولید حدوق’ عضو دفتر سیاسی حزب کنگره برای جمهوری آن را قرائت کرد با اشاره به روند تاسیس این حزب افزود: حزب کنگره نقشی محوری در مرحله بعداز پیروزی انقلاب و فضاسازی برای مشارکت سیاسی مردم تونس داشته است.

رییس جمهورتونس از تاخیر دولت این کشور در بازخواست مفسدان ، معطل ماندن مسیر عدالت انتقالی ، عدم تحقق حل ریشه ای پرونده شهدا و مجروحان انقلاب و شروع نشدن اجرای طرح های توسعه در استان های مختلف ابراز نگرانی کرد.

المرزوقی از اعضای حزب کنگره برای جمهوری خواست تا با پشت سرگذاشتن نقاط ضعف برای تشکیل ائتلاف ها با جریان هایی که با آنها در ایمان به دموکراسی ، حقوق شهروندی و تحقق اهداف انقلاب هم نظر هستند و انتخاب نامزد حزب برای انتخابات آینده ریاست جمهوری اقدام کنند.

‘ محمد عبو’ سرپرست دبیرکلی حزب کنگره برای جمهوری از المرزوقی به عنوان نامزد این حزب در انتخابات آینده ریاست جمهوری تونس یاد کرده است.

موسس حزب کنگره برای جمهوری تاکید کرد که این حزب بطور قاطع با پیشنهاد النهضه برای تشکیل نظام پارلمانی در تونس مخالف است.

‘ راشد الغنوشی’ رییس حزب النهضه نیز پیشتر در واکنش به کسانی که با نظام پارلمانی مخالف هستند، گفته است که اگر نظام آینده تونس پارلمانی نباشد، النهضه برای ریاست جمهوری در انتخابات آینده نامزد معرفی می کند.

المرزوقی در ادامه پیام خود بر ضرورت ‘ تضمین رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در قانون اساسی جدید تونس’ تاکید کرد و خواستار برگزاری انتخابات آینده تونس در زمان مقرر شد تا فرصت از مخالفان انقلاب این کشور که به کمین نشسته اند، گرفته شود.

رییس جمهور تونس همچنین نسبت به خطرهای انفجار ناآرامی ها و غوغاسالاری ها در استان های مختلف تونس هشدار داد و گفت که همزمان با تصویب قانون منع تعرض و تجاوز به مقدسات ضروری است که قانون منع تکفیر نیز در تونس تصویب شود.

وی در پیام خود همچنین بر حل جدی مشکلات اقتصادی و اجتماعی که از رژیم سابق باقی مانده اند، تاکید کرد.

المرزوقی تلاش کرد که از شدت این اتهام و سخنان آتشین خود بکاهد و براین اساس گفت: امیدوارم تجربه موفق و منحصر به فرد ائتلاف بین اسلام گراهای معتدل و سکولارها در تونس ادامه یابد.

رییس جمهور تونس افزود: ائتلاف بین احزاب النهضه ، کنگره برای جمهوری و ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها آنچنان که برخی شایعه می کنند’ فرصت طلبانه ‘ نیست، این ائتلاف گزینه ای درست بود که مصلحت تونس را تامین می کرد و در تشکیل دولت ائتلافی بروز یافت.

** واکنش اعتراضی اعضای ارشد حزب النهضه

این تلاش المرزوقی نتیجه نداد و نه تنها خشم اعضای حزب النهضه را فروننشاند بلکه رهبران و اعضای ارشد آن که در نشست افتتاحی همایش حزب کنگره برای جمهوری شرکت کرده بودند به نشانه اعتراض این نشست را ترک کردند و تنها ‘ راشد الغنوشی’ رییس حزب تا پایان نشست حضور داشت و در سخنرانی خود به اتهام های المرزوقی پاسخ داد.

‘ عبدالفتاح مورو’ از بنیانگذاران النهضه، ‘ علی العریض’ وزیر کشور، ‘ محمد بن سالم’ وزیر کشاورزی ،’ منصف بن سالم’ وزیر آموز عالی و ‘ سمیر دیلو’ سخنگوی رسمی دولت و وزیر حقوق بشر از جمله اعضای حزب النهضه بودند که این همایش را ترک کردند.

آنها در گفت وگو با رسانه ها اتهام های المرزوقی را بدور از واقعیت و نادیده گرفتن حقیقت ارزیابی کردند.

دومین همایش حزب تونسی کنگره برای جمهوری عصر روز جمعه در سالن همایش های پایتخت تونس آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

در نشست افتتاحی دومین همایش حزب کنگره برای جمهوری بعداز پیروزی انقلاب مردم این کشور و سرنگونی رژیم دیکتاتوری ‘ زین العابدین بن علی’، المرزوقی موسس این حزب’ غایب بزرگ ‘ بود و ‘ولید حدوق’ عضو کمیته سیاسی حزب، پیام او را قرائت کرد.

نخستین همایش حزب کنگره که در اولین روزهای پیروزی انقلاب مردم تونس در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۱ بطور قانونی و آزادانه وارد صحنه سیاسی تونس شد، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ در شهر قیروان این کشور برگزار شد.

حزب کنگره برای جمهوری در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۱ تاسیس شد اما فعالیت های خود را بطور سری پی گرفت و المرزوقی موسس و رییس آن از طرف رژیم سابق تونس با تنگناهای زیادی مواجه شد و تا ماه مارس ۲۰۱۱ فعالیت علنی نداشت.

این حزب در انتخابات مجلس موسسان تونس که ۲۳ اکتبر سال گذشته برگزار شد توانست ۲۹ کرسی این مجلس را بدست آورد و به همراه حزب اسلام گرای النهضه که اکثریت کرسی ها را در اختیار دارد و حزب ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها دولت ائتلافی را تشکیل دهند.

در نشست افتتاحی این همایش ، راشد الغنوشی و عبدالفتاح مورو از بنیانگذاران حزب النهضه، اعضای حزب کنگره برای جمهوری، اغلب وزیران دولت ، ‘ مصطفی بن جعفر’ رییس مجلس موسسان و رییس حزب ائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها و همچنین شمار زیادی از چهره های برجسته سیاسی و حقوقی تونس حضور یافتند.

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۹۹۳۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.