اتوبوسی با بار دیابت

جام جم آنلاین: آمارها می‌گوید بیش از هشت درصد جمعیت ایران یعنی رقمی حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند. بالا بودن این رقم فقط مربوط به کشور ما نیست، آمار جهانی نیز بالاست.

براساس جدیدترین برآوردهای فدراسیون بین‌المللی دیابت هم‌اکنون بیش از ۲۸۵ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و تا سال ۲۰۳۰ شمار مبتلایان به این بیماری به ۴۳۸ میلیون نفر خواهد رسید این در حالی است که کمتر از سه دهه پیش شمار بیماران مبتلا به دیابت فقط ۳۰ میلیون نفر بود.

گفته می‌شود دیابت بیماران خود را از بین افراد کم‌تحرک، مبتلایان به استرس زیاد و کسانی که تغذیه و شیوه زندگی نامناسبی دارند، انتخاب می‌کند به همین علت، اطلاع‌رسانی و دادن آگاهی به این افراد گام بزرگی برای پیشگیری از بیماری دیابت است.

بر همین اساس برای نخستین بار در کشور، اتوبوس دیابت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری منطقه ۷ تهران برای آموزش و درمان رایگان بیماران دیابتی در پایتخت به راه افتاده است.

این اتوبوس که از میدان پالیزی حرکت خود را از دیروز آغاز کرده، فعلا به مدت یک هفته از ساعت ۱۰ صبح در شهرداری منطقه ۷ تهران توقف می‌کند و به تمام مراجعه‌کنندگان خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

در این اتوبوس، پیشگیری از دیابت برای تمام مردم آموزش داده می‌شود و همچنین آزمایشگاه غربالگری و آزمایش‌های تخصصی دیابت نیز در این اتوبوس پیش‌بینی شده است.

آموزش ارتقای کیفیت زندگی و مراقبت بهتر برای بیماران دیابتی و اطلاع‌رسانی در حوزه دیابت و سلامت از دیگر اقدامات و خدمات قابل ارائه در این اتوبوس است.

اتوبوس دیابت با توقف در محلات مختلف تهران، دسترسی آن دسته از شهروندان که در محلات، توانایی رفت و آمد به خانه‌های سلامت را ندارند، آسان‌تر می‌کند.

جالب است بدانید هر دیابتی در وهله نخست حداقل به ۱۵ ساعت آموزش نیاز دارد، اما نبود آموزش به دیابتی‌ها از جمله مشکلات کنترل این بیماری در کشور است.

در کشورهای توسعه یافته، اگر بیمار دیابتی آموزش نبیند نمی‌تواند از خدمات بیمه‌ای استفاده کند این در حالی است که بیمه‌های کشورمان هنوز هزینه‌های آموزش این بیماران را تقبل نکرده است.

مستوره برادران‌نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.