اتکاء بودجه ۹۲ به نفت زیر ۵۰ درصد باشد / درآمدهای ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان مشمول معافیت‌های مالیاتی شوند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، با تاکید بر این که در بودجه آینده باید از یک‌سو واقعیت‌های موجود و از سوی دیگر کاهش اتکاء به درآمد‌های نفتی را در نظر گرفت، گفت: ما باید شاخص‌های برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های کلی نظام و شرایط فعلی اقتصادی را در لایحه بودجه سال آتی لحاظ کنیم و اصل و اساس بودجه را بر اقتصاد مقاومتی قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به قانون برنامه پنج ساله مقرر بود، سالی ۲۰ درصد اتکاء بودجه به نفت کاهش پیدا کند تا در ۵ سال برنامه صد در صد از اتکاء به نفت رهایی پیدا کنیم که متاسفانه این امر بنا به هر سببی محقق نشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه با بیان این که اتکاء بودجه به نفت در حال‌حاضر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است، تصریح نمود: در بودجه سال آینده باید اتکاء بودجه به نفت را زیر ۵۰ درصد بیاوریم.

وی با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن بها‌های جاری در بودجه سال آتی، گفت: از آن جا که صرفه جویی در بودجه‌های عمران بی‌معناست، در بودجه باید حداکثر صرفه‌جویی را در بها‌های جاری لحاظ کنیم، و این صرفه‌جویی نیز به معنای کم‌مصرف نمودن نمی باش بلکه به معنای بهینه مصرف نمودن و عادلانه مصرف نمودن است.

*لزوم توجه به افزایش حقوق دارندگان درآمد‌های ثابت در بودجه آتی

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه در بودجه ۹۲ ما باید یک بخش را فراموش نکنیم افزود:  با توجه به افزایش تورم، ما در بخش افزایش حقوق نباید برای کارکنان و اشخاصی که درآمد های ثابت دارند خست به خرج دهیم،  همچنین در بخش خدمت رسانی به اشخاصی که درآمد پایین دارند از جمله کارگران، کارمندان دولت، اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حتماً باید با توجه به نرخ تورم افزایش حقوق داشته باشیم تا این اشخاص قادر باشند با گرانی موجود زندگی خود را تامین نمایند.

*پروژه‌های عمرانی تازه تعریف نشود/ لزوم سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های موجود

وی در ادامه به پروژه‌های عمرانی اشاره نمود و اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم در بودجه سال آتی پروژه‌های تازهی در بخش عمرانی تعریف نکنیم و  پروژه‌هایی که کلید آنها زده شده بر اساس درجه‌بندی اهمیت و با توجه به پیشرفت کار به همان نسبت برای آنها بودجه کنار گذاشته شود، به عبارت دیگر باید روی پروژه‌های موجود سرمایه گذاری کنیم و آنها را پیش ببریم.

* بها‌های سال ۹۰ و ۹۱ را رصد کنیم

یوسفیان‌ملا در ادامه تاکید نمود: باید یک رصدی بر کل بها‌های سال ۹۰ ۹۱ و سال‌های قبل داشته باشیم تا بتوانیم بها‌ها را به حداقل کاهش دهیم، بر فرض مثال اگر سفارتخانه ای با ۱۲ پرسنل کار می‌کند و می‌تواند با ۷ پرسنل نیز همان کارایی را داشته باشد، ۵ پرسنل را کاهش دهیم.

* افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی برای دارندگان درآمد‌های ثابت/ درآمد‌های ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان مشمول معافیت‌های مالیاتی شوند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با بیان اینکه باید راه را بر درآمد‌هایی که فرار مالیاتی دارند بست، گفت: اشخاصی می باشند که با یک تلفن یک معامله یک میلیاردی انجام می‌دهند و با همان تلفن، معامله خود را یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان می‌فروشند، لذا سازمان امور مالیاتی کشور باید در این حوزه قوی‌تر عمل کند و راه را بر درآمد‌هایی که فرار مالیاتی دارند ببندند، چرا که کارمندان دولت یک ریال هم درآمد مالیاتی ندارند و حقوق آنها هنوز به دستشان نرسیده مالیات آن کم می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور  آمادگی خود را برای جلوگیری از این فرار مالیاتی عنوان نموده است، اظهار داشت: با توجه به کبود امکانات این سازمان، در بودجه سال آتی باید یک سری امکانات به این سازمان تعلق گیرد تا به تناسب آن امکانات ما افزایش مالیات را خواستار شویم.

نماینده مردم آمل و لاریجان در ادامه افزود: ما باید سقف معافیت‌های مالیاتی را در رده‌های پایین و دارندگان درآمد‌های ثابت افزایش دهیم و حتی اعتقادم بر این است که درآمد‌های ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان باید مشمول معافیت مالیاتی شوند، در عوض به سراغ کسانی برویم که فرار مالیاتی دارند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه در ادامه تاکید نمود: باید درآمد‌های مالیاتی را به واقعیت نزدیک‌تر کنیم، بها‌های جاری را کاهش دهیم و بودجه عمرانی تازهی تعریف نکنیم.

* قیمت نفت و دلار در بودجه ۹۲ چقدر باشد؟

یوسفیان ملا در خاتمه اظهار داشت: قیمت نفت در بودجه باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار و قیمت دلار نیز باید بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان پیش‌بینی شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.