اثرات سودمند سویا بر کلسترول خون

رژیم غذایی غنی از ایزوفلاوون های سویا ، کلسترول بد یا LDL را کاهش میدهد، بنابراین چنانچه افراد غذاهایی که از سلامت کمتری برخوردارند را با سویا جایگزین کنند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

محققین معتقدند مواد غذایی که ما مصرف می کنیم از راه های مختلف بر سلامتی ما اثرگذار هستند. سویا یکی از مواد غذایی سرشار از ایزوفلاوون ها است که اثرات مثبت سلامتی بیشمار آن به اثبات رسیده است.

یکی از خواص آن بهبود پروفایل چربی خون می باشد، برخلاف شواهد گذشته که گفته میشد مصرف سویا تنها در افرادی که بدن آنها قادر به تبدیل سویا به یک ترکیب شبه استروژن به نام ایکول(equol )می باشد، دارای اثرات کاهنده کلسترول  است، مطالعه جدیدی نشان داده است که همه مردم می توانند از اثرات سودمند مصرف آن بهره مند شوند.

در این مطالعه محققین کانادایی اثر مصرف سویا بر کلسترول خون را بررسی کرده و به  آزمایش این فرضیه پرداختند که آیا توانایی سویا در تغییرات کلسترول، به تبدیل آن به ایکول مرتبط است؟ نتایج این مطالعه در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.

در این تحقیق، داده های سه مطالعه که در ارتباط با سویا انجام شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. این محققین اطلاعات ۸۵ فرد( ۴۲ مرد و ۴۳ زن یائسه)  را آنالیز کردند. افراد مورد مطالعه، طی ۴ هفته هر روز از ۵۲-۳۰ گرم غذاهای حاوی سویا مصرف کردند.

پس از آن شرکت کنندگان در ۳ گروه: با میزان بالای (۷۳ میلی گرم روزانه) و یا میزان کم ) ۱۰ میلی گرم روزانه( ایزوفلاوون، یا گروه همراه با پروبیوتیک و یا سویا به همراه رژیم کم کربوهیدرات قرار گرفتند. 

میزان HDL کلسترول و LDL کلسترول خون آنها قبل و بعد از مطالعه ارزیابی شد. شرکت کنندگان از نظر توانایی تبدیل سویا به ایکول به دو گروه تقسیم شدند، گروهی که بدن آنها قادر به تولید ایکول از سویا بود( ۳۰ نفر) و گروهی که در بدن آنها سویا به ایکول تبدیل نمی شد(۵۵ نفر).

قبل از شروع به مصرف سویا هر دو گروه ، بر طبق معیارهای انجمن قلب آمریکا (  AHA)، LDL کلسترول خون بالا داشتند و HDL کلسترول آنها نیز در محدوده پایین قرار داشت . بعد از مطالعه میزان LDL در هر دو گروه کاهش یافت . در گروه تولید کننده ایکول از mg/dl 169 به mg/dl  ۱۵۲ و در گروه دیگر از mg/dl  ۱۷۴ به mg/dl  ۱۵۳ رسید. میزان HDL در گروه تولید کننده ایکول در همان محدوده باقی ماند در حالیکه در گروه دیگر از ۴۸ به ۴۶ کاهش یافت.

نکته عملی:
رژیم غذایی غنی از ایزوفلاوون های سویا ، کلسترول بد یا LDL را کاهش میدهد، البته در گروه تولید کننده ایکول، افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) بیش از گروه دیگر می باشد. بنابراین چنانچه افراد غذاهایی که از سلامت کمتری برخوردارند را با سویا جایگزین کنند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

فرزانه نگهبان (کارشناس تغذیه)


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.