اثرات سیگار بر لوزالمعده


مواد شیمیایی موجود در سیگار، سبب ایجاد جهشDNA  در سلول های پانکراس می شود و به مرور زمان منجر به ابتلای فرد به سرطان پانکراس می شود.


سیگار و لوزالمعده

پانکراس یا لوزالمعده در پشت معده واقع شده و در سمت راست شکم وجود دارد . پانکراس از طریق مجرای باریکی به نام مجرای لوزالمعده به دوازدهه (اولین قسمت روده باریک) متصل شده است. پانکراس آنزیم گوارشی تولید می کند که از طریق این مجرا به دوازدهه ریخته می شود.

پانکراس یک غده است، که هم جزء غدد درون ریز و هم جزء غدد برون ریز محسوب می شود.

قسمت درون ریز غده پانکراس از جزایر لانگرهانس ساخته شده که با ترشح هورمون هایی به نام انسولین (کاهش قند خون) و گلوکاگون (افزایش قندخون) به تنظیم قند خون می پردازد.

قسمت برون ریز غده پانکراس جزیی از سیستم گوارش محسوب می شود که مایع پانکراس را که حاوی آنزیم های گوارشی می باشد، به روده باریک می فرستد. این آنزیم ها به هر چه بیشتر شکسته شدن پروتئین ها و چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کنند .

تاثیر سیگار روی پانکراس

سالیان سال است که خبرهای مختلف و تکان دهنده ای  را از رسانه های مختلف مبنی بر ضررهای متعدد سیگار کشیدن می شنویم .با این حال هنوز هم عده ای هستند که با دانستن تمام این نکات و ضررها، باز هم سیگار می کشند.

این گونه افراد باید بدانند که سیگار کشیدن نه تنها بر اعضای خارجی بدن انسان و دستگاه های تنفسی تاثیر می گذارد، بلکه بر روی داخلی ترین اندام ها مانند پانکراس نیز تاثیرات مخرب خود را خواهد  گذاشت .

این گونه افراد خود را در معرض انواع اختلالات گوارشی و بیماری های مختلف پانکراس و حتی سرطان پانکراس قرار می دهند .

اگر بدن فردی با کاهش بی کربنات روبرو شود، احتمال ابتلای او به زخم معده و یا زخم روده افزایش می یابد

سیگار کشیدن سبب می شود پانکراس یا لوزالمعده بی کربنات کمتری تولید کند.

بی کربنات ماده ای است که در مایع پانکراس وجود دارد و به ابتدای روده باریک می ریزد و سبب خنثی کردن اسید معده می شود، زیرا غذای آغشته شده به اسید معده هنگامی که به روده باریک وارد می شود، باید توسط بی کربنات پانکراس خنثی شود، وگرنه اسید معده بر دیواره روده باریک  اثر می گذارد و سبب آسیب دیواره روده باریک می شود و حتی ممکن است به مرور زمان مشکلات اساسی گوارشی برای فرد ایجاد کند.

علاوه بر مشکلاتی که ذکر شد، مواد شیمیایی موجود در سیگار، سبب ایجاد جهشDNA  در سلول های پانکراس می شود و به مرور زمان منجر به ابتلای فرد به سرطان پانکراس می شود .

چند تذکر

* اگر بدن فردی با کاهش بی کربنات روبرو شود، احتمال ابتلای او به زخم معده و یا زخم روده افزایش می یابد .

* طبق مطالعات متعدد مشخص شده است که سیگار کشیدن در مدت زمان طولانی ارتباط مستقیمی با سرطان پانکراس دارد .

* ترک سیگار منجر به تولید بی کربنات در حد طبیعی می شود و ناراحتی های گوارشی را تا حدی بهبود بخشد .پس اگر سیگاری هستید همین الان تصمیم به ترک آن بگیرید و خود و خانواده تان و همشهری های خود را از شر این ماده خطرناک و سرطان زا نجات دهید .

زهره لطیفی

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

مطالبی درباره مضرات سیگار

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.