اثرات متناقض ماهی بر سلامت انسان

محققان علوم پزشکی در فنلاند و سوئد اعلام کردند با اینکه ماهی ، حاوی میزان زیادی روغن مفید اومگا سه است ولی وجود میزان بالای جیوه در آن نیز ممکن است به سلامت افراد آسیب بزند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛دانشمندان در این دو کشور با بررسی یک هزار و ششصد مرد دریافتند مردانی که میزان جیوه در بدن آنها بالا است در خطر ابتلا به حملات قلبی قرار دارند در حالی که آن دسته از مردان که میزان امگا سه در بدنشان بالا است از این خطر در امانند.
در واقع محققان بر این باورند که مصرف ماهی ، اثرات متضادی بر سلامت انسان دارد و در این باره باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.
ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی‌به عهده دارد.
آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد.
علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابراین نقش مهمی‌در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.
ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه بی در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند و  بعضی از انواع ویتامین‌های گروه بی در خون سازی نیز مؤثرند.
ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد ، روی می‌باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی‌دارد.
ماهی از منابع غنی فلوئور در سلامت و استحکام دندان‌ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تاثیر مهمی‌دارد و این ماده در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان نیز مؤثر است.
ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می‌آید و ید نیز یکی از مواد مغذی است که تاثیر مهمی‌در سلامت انسان دارد.
ید در رشد اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می‌شود.
بنا بر این مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است. /ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.