اثرات کاهش نرخ ارز بر بازار لوازم رایانه‌ای

۱۶م اسفند ،

1-362.jpg

محصولات رایانه ای مخصوصا لپ تاپ و لوازم جانبی آن با توجه به نرخ ارز قیمت گذاری می‌شود. در زمانی که قیمت دلار گران می‌شود قیمت محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند و حال که قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفته باید طبق یک روند منطقی قیمت محصولات کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز چهارشنبه بازارهای بزرگ عرضه لوازم رایانه ای بسیار شلوغ بودند و این افزایش تمایل برای خرید به سبب کاهش قیمت دلار در بازار آزاد بود.

گشت و گذار در بازار نشان می داد که تغییرات قیمت به سه دسته تقسیم شده اند. دسته اول محصولاتی می باشند که در بازار آنچنان بسیار نیستند و هیچ کاهش قیمتی به خود ندیده اند. دسته دوم محصولاتی با محدوده قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشند که به مقدار ناچیزی کاهش قیمت پیدا کرده‌اند و دسته سوم نیز محصولاتی می باشند که قیمتی بیش از دو میلیون تومان دارند که کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی قیمت را در چند روز اخیر تجربه کرده اند.

این تفاوت در کاهش قیمت نیز بیشتر به سبب یکسان نبودن عرضه و تقاضاست. به این صورت که بعضی مدل ها بیش‌تر عرضه می شوند و بعضی دیگر کمتر.

در کنار کاهش قیمت لپ تاپ و رایانه قیمت محصولات جانبی آنچنان تغییری نکرده است و با همان نرخهای قبلی به فروش می‌رسند.

بازار فروش که به دو دسته فروشندگان خرد و شرکت ها تقسیم شده است در زمان کاهش قیمت دلار به دو صورت جداگانه محصولات خود را عرضه می کند. ابتدا فروشندگان خرد که مردم عادی بیشتر با آن‌ها سرو کار دارند محصولات خود را به قیمت خرید به فروش می‌رسانند اما شرکت ها که کالای خود را به مغازه‌دار و بنکدار می‌دهند و به عبارت دیگر عمده فروشی می کنند قیمت فروش را با کاهش نرخ دلار پایین آورده ‌اند. این وضعیت سبب شده که از چند روز پیش جنس تازهی وارد بازار نشود.

در همین رابطه یک فروشنده در بازار گفت: حدود ۱۰ روز است که جنس تازه به بازار نیامده است.

این فروشنده به خبرنگار ایسنا گفت: مردم با کاهش قیمت دلار به بازار آمده‌اند اما بسیار خرید نمی‌کنند و به دنبال کسب اطلاع از قیمتها می باشند.

حال سوالی که به اذهان متبادر می گردد این است که چرا در زمان بالا رفتن نرخ دلار قیمت محصولات به یک اندازه افزایش می یابد اما در زمان کاهش نرخ دلار وضعیت این گونه نیست؟ در این مواقع چه ارگانی مسئول رسیدگی به تغییر قیمت‌ها در بازار است؟

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.