اثرات کرونا بر دستگاه گوارش چگونه است؟

یک متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: هنوز مطالعات درباره اثرات ویروس کرونا بر بدن کامل نیست، اما براساس نتایج به دست آمده و رفتار هم خانواده این ویروس می‌توان گفت اثرات آن بر دستگاه گوارش طولانی مدت نخواهد بود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر ستار جعفری درباره نگرانی از علائم گوارشی کرونا که از سوی مردم مطرح می‌شود، گفت: تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا ممکن است با دردهای شکمی ‌یا اسهال به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با بیان این که باید درباره اسهال، تهوع و استفراغ‌های مقاوم و دردهایی که علت مشخصی ندارند، چاره اندیشی کرد، افزود: ابتلا به کرونا و احتمال بروز عفونت در بدن به دلیل این ویروس همچنان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که از شدت و مرگ و میر آن کاسته شده است. باید توجه کرد که کرونا عمدتا خودش را به عنوان سرماخوردگی نشان می‌دهد، اما در درصدی از بیماران به نارسایی تنفسی کشیده می‌شود و باعث می‌شود تا میزان اکسیژن خون ریه کمتر شود. در این گونه موارد معمولا تنگی نفس شدت پیدا می‌کند و با درمان‌های سرپایی تب کاهش نمی‌یابد و علائم شدیدتر می‌شود و بیمار مجبور است به مراکز درمانی مراجعه کند.

این متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: گاهی ممکن است بیمار نیاز به بستری در آی سی یو و حمایت تنفسی داشته باشد، اما معمولا در ۸۰ درصد موارد این اتفاق نمی‌افتد و تنها در ۱۵ درصد موارد ممکن است بیمار نیاز به بستری و چند درصد هم نیاز به بستری در آی سی یو و حمایت تنفسی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اثر این ویروس روی دستگاه گوارشی، کبد و گردش خون هنوز به درستی مشخص نیست، تصریح کرد: این ویروس یکسری از گیرنده‌ها را گرفتار می‌کند و گیرنده‌ها هر جایی باشند با این ویروس درگیر می‌شوند. عمدتا این گیرنده‌ها در ریه قرار دارند. ممکن است درصد کمی‌ هم روی کبد اثر بگذارد. البته این ویروس جدید بوده و هنوز مطالعات آن به اندازه کافی انجام نشده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت، جعفری همچنین گفت: کرونا اثر طولانی مدت روی معده و روده‌ها نمی‌گذارد و به نظر می‌رسد این ویروس هم بعد از گذشت دوران بیماری، اثرش در بدن از بین برود با این حال همانطور که گفتم این بیماری هنوز تازه است و باید مطالعات گسترده و دقیقی برای بررسی ابعاد این بیماری صورت گیرد. در عین حال هنوز مطالعات درباره اثرات ویروس کرونا بر بدن کامل نیست، اما براساس نتایج به دست آمده و رفتار هم خانواده این ویروس می‌توان گفت اثرات آن بر دستگاه گوارش طولانی مدت نخواهد بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.