اثری پژوهشی درباره مکاتب روانشناسی آسیایی تدوین می‌شود

ارسطو میرانی پژوهشگر در حوزه روانشناسی دین و اخلاق درباره کتاب‌های در دست تالیف خود به خبرنگار مهر گفت: به تازگی با بنیاد حکمت صدرا برای تالیف یکی از کتاب‌های مجموعه بزرگ و چند جلدی «تاریخ حکمت و فلسفه» قرارداد بسته‌ام. موضوع و احتمالاً نام نهایی این کتاب که در حال تالیف آن هستم، «دین و فلسفه جاینی» است.

وی در توضیح بیشتر درباره موضوع این کتاب یادآور شد: دین جاینی در میان دیگر ادیان هندوئی از نظر تاریخی و بروز و ظهور در سرزمین‌های شرقی، جایگاه دوم را دارد و تاثیر بسزایی در تکوین دیگر ادیان هندویی داشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان همچنین ابراز امیدواری کرد برای ملموس شدن موضوع کتابش، در آینده نزدیک با سفر به هند، یافته‌های خود را درباره تاریخچه دین جاینی در شبه‌قاره به این اثر اضافه کند.

نظریه‌های روانشناسی شرق بررسی می‌شود

میرانی همچنین از نگارش کتابی جامع‌تر درباره تاریخ فرهنگ در مشرق زمین خبر داد و اضافه کرد: با توجه به علاقه شخصی خودم به روانشناسی، از چندی پیش روی تالیف کتابی متمرکز شده‌ام که موضوع آن نظریه‌های روانشناسی شرقی است.

وی ادامه داد: در این اثر می‌خواهم با نگاهی جامع‌الاطراف به ادیان هندوئی، بودایی، جاینی، تائویی و کنفوسیوسی، نظریه‌ها و مکاتب روانشناسی شرقی و در واقع آسیایی را از آنها استخراج کنم.

به عقیده این پژوهشگر حوزه تاریخ ادیان، آسیا منفک از غرب خود دارای مکاتب روانشناسی مستحکمی است که البته کمتر از آنها سخن می‌رود.

میرانی همچنین گفت: مایلم هر فصل از این کتاب که آماده چاپ شد، آن را به صورت یک مقاله علمی در یک نشریه معتبر علمی به چاپ برسانم تا تائید علمی لازم هم اخذ شود. بعد از این کار، کل کتاب را برای چاپ آماده خواهم کرد.

اخیراً کتابی با عنوان «شرق در برابر غرب» نوشته دیمیتری شلاپنتوف نویسنده آمریکایی روسی‌تبار و استاد تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه ایندیانا با ترجمه ارسطو میرانی مجوز گرفته و به زودی از سوی انتشارات مروارید راهی بازار می‌شود. این کتاب در واقع زندگینامه سیاسی تمیستوکلس سردار آتنی و فاتح جنگ‌های سالامیس (نبرد میان ایرانیها و یونانی‌ها) است.

چندی پیش هم ترجمه مشترک ارسطو میرانی و به‌یان رفیعی از کتاب «هشت تاریخدان اروپامحور» نوشته «جیمز ام . بلاوت» از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.