اثر دریافت ویتامین C بر عفونت های مجاری تنفسی فوقانی

با شروع فصل پاییز شاهد افزایش شیوع عفونت های سیستم تنفسی می باشیم. عفونت سیستم تنفسی فوقانی (URI) اصطلاحی است

با شروع فصل پاییز شاهد افزایش شیوع عفونت های سیستم تنفسی می باشیم. عفونت سیستم تنفسی فوقانی (URI) اصطلاحی است که شامل انواع عفونت های مجاری هوایی فوقانی شامل عفونت گوش میانی، سینوزیت، فارنژیت ورینیت می شود، اغلب URIها ویروسی هستند. بیش از ۱ بیلیون URIویروسی سالانه در ایالات متحده رخ می دهد که در نتیجه میلیون ها پزشک سالانه آن ها را ویزیت می کنند.

 طبیعتا تغذیه ی مناسب و صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از شیوع این بیماری دارد. بنابراین مواد غذایی باید در بردارنده ی ویتامین هایی باشند که علاوه بر نقش تغذیه ای، به عنوان آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد را خنثی کنند. بنظر می رسد آنتی اکسیدان ها بعنوان تنظیم کنندگان عملکرد ایمنی، نقش مهمی در عفونت مجاری تنفسی فوقانی داشته باشند.

در مطالعه ای که اخیرا”در مجله کالج تغذیه آمریکا به چاپ رسیده است، اثرات بالقوه استفاده از ویتامین Cو E  بعنوان آنتی اکسیدان، که از طریق رژیم غذایی و یا مکمل غذایی دریافت می گردند، بر عفونت مجاری تنفسی فوقانی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه ۱۵۰۹ زن و مرد سوئدی ۲۰ تا ۶۰ سال به مدت ۴ ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند. از میان شرکت کنندگان، ۱۱۸۱ نفر عفونت مجاری تنفسی فوقانی گزارش نمودند.

بررسی نتایج بازگوکننده اثرات مثبت دریافت بالای ویتامین Cاز طریق غذا نسبت به دریافت کم آن در میان زنان  در پیشگیری از بروز عفونت تنفسی فوقانی بود. اما اثرات محافظتی ویتامین Eدرمیان زنان و مردان مشاهده نگردید، اگرچه اثرات محافظتی استفاده از مکملهای ترکیبی حاوی ویتامین Cو Eدر میان مردان مشاهده شد. بر این اساس بنظر می رسد استفاده از مکمل ویتامین EوC در کاهش خطر عفونت مجاری تنفسی فوقانی در میان مردان که نسبت به زنان، ویتامین Cکمتری از طریق غذا دریافت می کنند، موثر می باشد.

نکته عملی: مطالعه حاضر اولین مطالعه مشاهده ای است که پیشنهاد می کند دریافت ویتامین Cاز طریق غذا برای پیشگیری از عفونت مجاری تنفسی در میان زنان کافی می باشد؛ همچنین از آنجایی که مردان  نسبت به زنان ویتامین Cکمتری از طریق غذا دریافت می کنند،  این مطالعه استفاده از مکمل ویتامین Eو Cرا برای پیشگیری از این بیماری به مردان توصیه می نماید. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ویتامین Cمانند مرکبات و… برای پیشگیری از عفونت مجاری تنفسی به همه افراد توصیه می گردد.

منبع: J Am Coll Nutr.2011 Aug;30(4):248-58


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.