اثر چاقی شکمی بر سلامت استخوان زنان

استئوپروز یا پوکی استخوان، یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگیهای استخوانی قرار می‌دهد.

استئوپروز یا پوکی استخوان، یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگیهای استخوانی قرار می‌دهد. شکستگی‌های لگن وخیم‌ترین عارضه استئوپروز بوده و میزان مرگ و میر آن در سال اول بعد از شکستگی به علت عوارض شکستگیبیش از ۲۰٪ است. بیماری پوکی استخوان در دوران یائسگی زنان شایع است زیرا در این دوران هورمون استروژن در بدن زنان بسیار کم می‌شود، و کاهش این هورمون تحلیل استخوان در زنان را افزایش میدهد.

جالب است بدانید که سالها این باور وجود داشت که احتمال پیشرفت استئوپروز در زنان چاق کمتر است و  چربی اضافه، بدن را در برابر از دست دادن توده استخوانی محافظت می کند.  این در حالی است که مطالعه ارائه شده در نشست سالیانه (Radiological Society of North America (RSNA، اینگونه بیان می کند که چربی اضافه در لایه داخلی شکم ممکن است اثر مخربی بر سلامت استخوان داشته باشد (چربی های زیر جلدی در زیر پوست تجمع می یابند و چربی های احشایی در ناحیه شکم تجمع دارند و مطالعات حاکی از آنند که مقادیر مازاد چربی در ناحیه شکم، تهدیدی برای سلامت افراد به شمار می آید).   

دانشمندان دانشگاه هاروارد، به منظور بررسی چربی های زیر جلدی، احشایی و چربی کل همانند چربی مغز استخوان و چگالی معدنی استخوان، ۵۰ زن یائسه با ۳۰=BMI را مورد مطالعه قرار دادند. تمام زنان مورد مطالعه به منظور اندازه گیری چربی مغز استخوان در ناحیه L4(چهارمین مهره از ستون فقرات) تحت MRاسپکتروسکوپی قرار گرفتند. سپس توسط پرتونگاری کامپیوتری چگالی معدنی استخوان آنها نیز اندازه گیری شد.

تصاویر بدست آمده نشان داد که زنان با چربی احشایی بیشتر، چربی مغز استخوان بیشتری داشته و چگالی معدنی استخوان آنها کمتر از دیگران است. از نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که داشتن چربی شکمی زیاد، بسیار زیان بارتر از داشتن چربی زیر جلدی و یا اطراف ران است.

نکته عملی: دانستن این موضوع برای عموم مردم بسیار حائز اهمیت است که چربی اضافه شکمی همان طور که احتمال بروز بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد، یک عامل خطر در بروز پوکی استخوان و از دست دادن توده استخوانی به شمار می آید؛ بیماری که میزان مرگ و میر حاصل از آن در سال اول پس از شکستگی قابل توجه است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.