اجرای برنامه پزشک خانواده از برنامه های اولویت دار خراسان رضوی

پنجشنبه ۱۱ خرداد – ۰۱:۱۹:۳۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری استان خراسان رضوی از برنامه های اولویت دار دانشگاه  علوم پزشکی مشهد است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بر اساس برنامه عملیاتی وزارت بهداشت، برنامه پزشک خانواده قرار است در تمامی شهرهای استان به اجرا در آید و در قالب این طرح هر پزشک عمومی۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ نفر را زیر پوشش قرار می دهد.
رضا سعیدی با اشاره به اینکه تمامی خدمات سطح یک پزشک خانواده اعم از ویزیت و داروهای زیر پوشش بیمه به صورت رایگان ارائه می شود، خاطر نشان کرد: در سطح دوم و سوم که شامل خدمات تخصصی و فوق تخصصی است اگر از سوی پزشک خانواده بیمار ارجاع شده باشد هزینه ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد پزشکان کل روستا و شهر یک هزار و ۹۵۷ پزشک عمومی، یک هزار و ۴۵۴ پزشک متخصص و ۱۴۳ پزشک فوق تخصص اعلام کرد و خاطر نشان کرد: به ازای  هر ده هزار نفر جمعیت نیز  یک تیم سلامت در قالب گروه ۱۵ تا ۱۷ نفر شامل چهار پزشک عمومی، دو پرستار، یک روان‌پزشک بالینی، یک کاردان، سه کارشناس بهداشت خانواده، یک کارشناس مامایی و یک تکنسین خدمات ارائه می دهند.
بر اساس این گزارش، مدیر گروه توسعه شبکه و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به اینکه تا کنون برنامه پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان اجرا شده است، اظهار داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه این برنامه قرار است در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرا شود و در شهرهای زیر پوشش دانشگاه نیز مراحل اجرایی آن آغاز شده است.
 دکتر حسین خوبان افزود: برگزاری نشستهای توجیهی، تامین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برنامه، تشکیل بانک اطلاعاتی، سرشماری افراد زیر پوشش و مشخص کردن تعداد خانوارها، نیاز سنجی تیم سلامت و هماهنگی با مراکز بیمه از جمله مراحل اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر به شمار می رود.
مدیر گروه توسعه شبکه و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و در صورت تائید ستاد راهبردی پزشک خانواده  این برنامه از ابتدای مهر ماه در شهرهای درگز، چناران، سرخس، فریمان و طرقبه و شاندیز و از دی ماه ۹۱ در شهرهای بردسکن، مه ولات، تایبادو کاشمر وارد مرحله اجرایی می شود.
حسین خوبان عدالت در سلامت، ارائه خدمات سلامت به صورت تیمی، جلب مشارکت مردم در ارتقاء سلامت، جلب مشارکت سایر بخشهای توسعه در برنامه های سلامت، ارائه خدمات سلامت در قالب نظام ارجاع و اصلاح شیوه زندگی مردم را از جمله اهداف این برنامه برشمرد  و  افزود: بر اساس این برنامه پزشک خانواده از اول فروردین سال ۹۲ در کلانشهر مشهد نیز اجرایی می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۳۱۱۳۱۹۳۸۴۶۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.