اجرای بیش از ۳۰ طرح پژوهشی دریایی

جام جم آنلاین: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از ۳۰ طرح پژوهشی دریایی در کشور اجرا می شود که تدوین راهنمای بیرون کشیدن کشتی های غرق شده یکی از این طرح ها است.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین از سازمان حفاظت محیط زیست، محمدجواد محمدی زاده امروز سه شنبه در مراسم همایش و مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر با بیان مطلب فوق، افزود: هم اکنون ۱۲۰۰ کشتی غرق شده در خلیج فارس وجود دارد که وجود لاشه آنها در بستر دریا ، محیط زیست دریایی را به خطر می اندازد.

وی اضافه کرد: تدوین راهنمایی برای اسکراپ (قطعه قطعه کردن کشتی های فرسوده) برای بازیافت کشتی های غرق شده از دیگر طرح های در حال اجرای سازمان حفاظت محیط زیست است.

محمدی زاده یادآور شد: امسال برای نخستین بار استاندارد تخلیه فاضلاب در آب های خلیج فارس تدوین و ابلاغ و همچنین ۳۲ هزار کلونی مرجانی در خلیج فارس جابه جا شده است.

وی تهیه راهنمای امداد و نجات پستانداران دریایی برای اولین بار در کشور، تهیه دستورالعمل «گردشگری در دریا» از سال ۹۰ و تدوین استراتژی استقرار صنایع دریایی را از دیگر طرح های دریایی در حال اجرا اعلام کرد.

رییس سازمان محیط زیست افزود: در حال حاضر بانک اطلاعات داده های مکانی برای هفت استان ساحلی کشور تهیه شده است و این بانک اطلاعات پاییز امسال رونمایی می شود. مقرر شده است که تمام اطلاعات دریایی کشور در این بانک گنجانده شود از این روسازمان ها و نهادهای مختلف برای انجام پژوهش های دریایی خود می توانند از داده های این بانک استفاده کنند.

وی به سفر اخیرهیات دولت به استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: ۵۶ ایستگاه پایش در دریای خزر و خلیج فارس با هدف سنجش آلودگی محیط های دریایی تا پایان امسال راه اندازی می شود که راه اندازی این ایستگاه ها جز مصوبات سفر استانی دولت بوده است. با راه اندازی این ایستگاه ها تمام اطلاعات پایه ای مربوط به دریا به صورت برخط (آنلاین) دریافت می شود.

محمدی زاده راه اندازی دو بیمارستان امداد و نجات دریایی در سال جاری و همچنین هنگ دریایی را از دیگر برنامه های سازمان محیط زیست اعلام کرد و افزود: در این زمینه حداقل ۴۰۰ نیروی مجرب در حال آموزش هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: در حال حاضر برخی از رودخانه های ایران مانند کارون تا حد زیادی قابلیت کشتیرانی را از دست داده اند که باید با انجام فعالیت های موثر این توانمندی به رودخانه ها باز گردانده شود. در این زمینه تهیه اطلس توسعه در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن رسوبات از رودخانه های بالادستی وارد دریای خزر می شود که باید با اجرای طرح های آبخیزداری ورود این رسوبات کنترل و مدیریت شوند.

محمدی زاده یادآور شد: ایران هم اکنون دارای پنج هزار و ۷۹۰ کیلومتر خط ساحلی است که این میزان خط ساحلی فرصت مناسبی را برای توسعه صنعت گردشگری در کشور ایجاد می کند.همچنین کشورمان دارای توانمندی های لازم به منظور استفاده از صنعت اکوتوریسم است. استفاده از این صنعت می تواند بسیاری از مشکلات کشور از جمله مسایل اقتصادی را برای ساحل نشینان مرتفع کند.

به گفته وی، سازمان محیط زیست سه طرح کلان را در پهنه آبی کشور شامل بهره برداری پایدار از منابع،پیشگیری از تخریب زیستگاه و منابع زیستی و کنترل و محدود کردن آلاینده های تهدید کننده محیط زیست دریایی پیگیری می کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.