اجرای طرح تعزیراتی اجاره‌بها

جام جم آنلاین: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و بحث‌های مختلفی که در موافقت و مخالفت با طرح تعزیراتی اجاره‌بهای مسکن صورت گرفته بود، این طرح با دستور وزیر راه و شهرسازی در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفت.

به گزارش جام‌‌جم، با وجود اجرای طرح تعزیراتی اجاره‌بهای مسکن در سال گذشته و عدم دستیابی به نتایج ملموس، از چند هفته قبل زمزمه‌هایی مبنی بر اجرایی شدن مجدد این طرح در سال‌جاری به‌گوش می‌رسید که مدیرکل مسکن استان تهران روز گذشته از قطعی شدن اجرای این طرح در هفته جاری خبر داد.

تقی رضایی به فارس گفت: وزیر راه و شهرسازی دستور داده‌ است هفته جاری بحث طرح کنترل تعزیراتی اجاره‌بهای مسکن و بلوک‌بندی قیمت و اجاره عملیاتی شود.

وی اجرای این طرح را در ثبات اجاره‌بهای مسکن بسیار موثر دانست و در عین حال از میزان درصد تعیین شده برای افزایش مجاز اجاره‌بها ابراز بی‌اطلاعی کرد.

دولت سال گذشته نیز در آستانه فصل جابه‌جایی خانوارها، طرح تعزیراتی اجاره‌بها را در دستور کار قرار داد که به موجب آن، موجران اجازه نداشتند اجاره ملک خود را بیشتر از ۹ درصد افزایش دهند.

آژانس‌های املاک نیز موظف بودند این دستورالعمل را بدقت رعایت کنند. اجرای این طرح اگرچه موفقیت‌هایی را نیز به دنبال داشت، اما باعث شد بسیاری از قراردادهای اجاره‌نامه به صورت زیرزمینی و غیررسمی به ثبت برسد تا گرفتار طرح تعزیراتی نشود.

اکنون با وجود تجربه نه‌چندان موفق این طرح در سال گذشته، دولت یک بار دیگر اجرای آن را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که شرایط امسال بازار مسکن نیز بسیار متفاوت از سال گذشته است.

امسال در شرایطی وارد فصل نقل و انتقالات مسکن می‌شویم که در ماه‌های اخیر منتهی به این فصل قیمت املاک به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و همین مساله توقع موجران برای افزایش نرخ اجاره را بالا برده است.

مستاجرانی که این روزها به دنبال تغییر یا حتی تمدید اجاره واحد مسکونی خود هستند، از توقع بالای موجران برای نرخ‌های جدید اجاره‌ گلایه‌مند هستند.

موجری در بزرگراه آیت‌الله کاشانی، میدان نور آپارتمان ۶۱ متری خود با سن بنای هشت سال را به قیمت ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه به آژانس‌های املاک سپرده است.

در منطقه شهران، خیابان کوهسار مالک یک آپارتمان ۶۵ متری دوخوابه، ۶۵ میلیون تومان رهن را برای اجاره واحد مسکونی خود پیشنهاد داده است.

مالک یک آپارتمان ۵۵ متری در خیابان کرمان جنوبی در شرق تهران برای آپارتمان ۵۵ متری خود، ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۸۵۰ هزار تومان اجاره مطالبه می‌کند.

در خیابان نامجوی تهران یک آپارتمان ۶۲ متری با ۳۵ میلیون تومان رهن، روانه بازار شده است. با این حال از برخی آژانس‌های املاک خبر می‌رسد که ظاهرا بنا بر اعلام اتحادیه املاک و وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح تعزیراتی اجاره‌بهای مسکن هیچ‌کدام از قراردادها نباید بیشتر از ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

مخالفت اتحادیه املاک

در همین حال رییس اتحادیه املاک با بیان این‌که نمی‌توان به موجران تکلیف کرد مسکن خود را با ۱۴درصد افزایش اجاره دهند، گفت: طرح تعزیراتی نرخ‌گذاری اجاره در سال گذشته شکست خورد و امروز در این زمینه نشست چهارجانبه برگزار می‌شود.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا نرخ مجاز رشد ۱۲ تا ۱۴ درصدی اجاره‌بها در سال جاری را دولت به مشاوران املاک اعلام کرده است، گفت: در نشستی که روز چهارشنبه (۳۱ خرداد ماه) با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم، قرار شد که به جای ۷ تا ۹ درصد رشد مجاز سال گذشته، بنگاه‌های مسکن امسال این عدد را به ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش دهند.

وی با بیان این‌که اجرای طرح تعزیرات اجاره‌بها امکان‌پذیر نیست، افزود: طرح تعزیراتی برخورد با اجاره‌بها در سال گذشته (۷ تا ۹ درصد) موفق نبود؛ چرا که شاخص بانک مرکزی وقتی نرخ تورم را ۲۰ درصد اعلام می‌کند، نمی‌توان بر موفقیت این طرح در سال‌جاری نیز امیدوار بود.

قلی‌خسروی با بیان این‌که مالکیت در همه ادیان و در اسلام و قانون اساسی محترم‌ است، در پاسخ به این سوال که آیا این عدد رشد حداکثر ۱۲ تا ۱۴ درصدی اجاره‌بها باید به بنگاه‌های مسکن ابلاغ شود، اظهارداشت: آیا به نظر شما می‌توان به بنگاه‌های مسکن گفت که اجاره‌بها را کمتر از ۱۴ درصد رشد بنویسید.

رییس اتحادیه املاک کشوری خاطرنشان کرد: در نشستی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم آنها به ما اعلام کردند که عدد رشد مجاز ۷ تا ۹ درصدی اجاره‌بها در سال گذشته امسال به ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش ‌یابد اما مگر می‌شود به موجران گفت که بیشتر از این عدد اجاره‌بها را افزایش ندهید.

قلی‌خسروی با اشاره به این‌که سال گذشته این کار را انجام دادیم و نتیجه نگرفتیم، ادامه داد: عدد ۱۲ تا ۱۴ درصد به نرخ تورم نزدیک است؛ اما این‌که به موجران اجبار شود ۱۲ تا ۱۴ درصد بیشتر ننویسید، موجر و مستاجر در بیرون از بنگاه معاملات ملکی به توافق می‌رسند و کار بدتر می‌شود.

کوزه گرانی مسکن را سر ما نشکنید

رییس اتحادیه املاک در پاسخ به این سوال که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌ است که بنده در مقابل دولت، مجلس و مردم درخصوص قسمت مسکن پاسخگو هستم، بنابراین نباید فرد یا ارگان دیگری قیمت مسکن و اجاره را تعیین کند، گفت: بنگاه‌های مسکن به هیچ عنوان در تعیین قیمت مسکن و اجاره‌بها نقشی ندارند و چنین چیزی درست نیست. وی ادامه داد: کاسه کوزه این گرانی‌های مسکن را بر سر ما بنگاهی‌ها نشکنید.

سازمان تعزیرات هیچ برنامه‌ای برای نظارت بر اجاره مسکن ندارد

با این حال مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: امسال هیچ طرحی برای کنترل اجاره‌بها به سازمان تعزیرات ابلاغ نشده است.

نظر علی حاجی پاشا البته توضیح بیشتری درباره این موضوع نداد. به نظر می رسد که از زمان تصمیم گیری برای اجرای طرح تعزیراتی اجاره بها تا ابلاغ آن به واحدهای مسوول مدت زیادی طول می‌کشد.

ثبت‌نام ۶۵ هزار نفر برای مسکن مهر پردیس

مدیرعامل شهر جدید پردیس با بیان این‌که وزیر راه دستور ادامه ثبت‌نام مسکن مهر پردیس به‌رغم تکمیل ظرفیت ۴۰ هزار نفری مرحله اول را داده‌ است، گفت: تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر برای مسکن پردیس ثبت‌نام کرده‌اند.

مهدی هدایت افزود: برای مرحله اول ثبت‌نام از متقاضیان مسکن مهر پردیس مقرر شده بود تا سقف ۴۰هزار واحد مسکونی و به مدت یک ماه متقاضیان به دفاتر پستی تهران مراجعه و فرم‌های مخصوص را تکمیل کنند.

وی با اشاره به این‌که چند ویژگی پردیس مثل آب و هوای خوب و دسترسی مناسب به کلانشهر تهران باعث استقبال متقاضیان از این شهر شده است، گفت: واگذاری ۴۰۰۰ واحد مسکن مهر طی چند مدت گذشته در این شهر باعث شده تا متقاضیان به واگذاری‌های مسکن مهر اعتماد داشته باشد.

به گفته وی، آغاز عملیات اجرایی احداث خط مترو به شهر پردیس از چهار ماه دیگر یکی دیگر از دلایل استقبال متقاضیان از شهر پردیس است.

هدایت خاطرنشان کرد: استقبال زیاد متقاضیان از ثبت‌نام مسکن مهر پردیس موجب شد تا تنها در چهار روز اول ثبت‌نام (۱۶ تا ۲۱ خرداد) ظرفیت ۴۰ هزار واحدی تکمیل شود.

به همین منظور وزیر راه و شهرسازی دستور ادامه ثبت‌نام مسکن مهر پردیس را به ما ابلاغ کرد. مدیر عامل شهر پردیس گفت: ظرفیت ساخت مسکن پردیس در این مرحله که از ۱۶ خرداد ثبت‌نام آن آغاز شده ۸۰ هزار واحد مسکونی است اما باید اذعان شود که اگر ثبت‌نام‌ها افزایش یابد به دلیل این‌که هم زمین و هم سازنده و متقاضی وجود دارد، پروژه جدیدی برای شهر پردیس تعریف خواهد شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.