اجرای طرح ملی پایش باقی مانده های دارو و مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران از اجرای طرح ملی پایش باقی مانده های دارو و مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی خبر داد.

محسن مشکوه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: طرح ملی پایش باقی مانده های دارو و مواد شیمیایی ( مانند هورمون، سموم، فلزات سنگین و …) در فرآورده های خام دامی در سراسر کشور در حال اجرا است.

وی افزود: فرآورده های خام دامی شامل میگو، ماهی، عسل، شیر، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز است.

مشکوه با بیان این که طرح فوق هر ساله یک بار در سراسر کشور اجرا می شود، اضافه کرد:  ما براساس روش های آماری و دستورالعمل های موجود از فرآورده های خام دامی نمونه برداری کرده و آن ها را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب میزان آنتی بیوتیک های باقی مانده های دارویی، هورمون ها و سایر مواد مورد نظر با میزان حد مجاز آن مقایسه شده و در صورت ملاحظه مشکل برای رفع آن تلاش می شود.

مشکوه در رابطه با تاریخچه آغاز این کار گفت: اجرای این طرح از سال ۷۸ برای میگوی صادراتی آغاز شده است.

وی اظهار داشت: بعد از آن در سال ۸۸ شیر، سال ۸۹ عسل و ماهی سرد آبی ( ماهی  قزل آلا) ، سال ۹۰ گوشت مرغ، سال ۹۱ گوشت گاو، تخم مرغ، خوراک دام و طیور و آبزیان نیز به تدریج به این فرآورده ها اضافه شدند.

مشکوه افزود: در سال جاری نیز ماهیان گرمابی ( کپو ماهیان) به این فهرست اضافه شده اند.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی اضافه کرد: به دلیل وسعت این برنامه، اجرای آن به تدریج از ابتدای سال آغاز و تا پایان سال به طول می انجامد.

به گفته مشکوه این برنامه در ادامه ی طرح تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های دامی  و آبزی اجرا می شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.