اجرای قانون تعرفه گذاری، انگیزه کاری پرستاران را افزایش می دهد

دوشنبه ۴ اردیبهشت – ۰۴:۴۸:۵۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری رشت:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری رشت گفت: افزایش انگیزه برای کار از ویژگی های اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدرضا یگانه اظهار کرد: سیستم فعلی پرداخت حقوق بر اساس میزان مدرک تحصیلی، صعوبت کاری (بخش کاری)، نوبت کاری و نیز بخش دیگری از پرداختی ها بر اساس طرح کارانه و اضافه کار پرسنل است.
وی ادامه داد: اما در تعرفه گذاری خدمات پرستاری همه گروههای بهداشتی و درمانی خدماتشان صاحب قیمت و تعرفه می شود. همان طور که همه ساله نظام پزشکی تعرفه ها را برای گروههای مختلف پزشکی اعلام می کند اما هم اکنون خدمات و فرآیندهای پرستاری به صورت گلوبال محاسبه می شود.
مدیر منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: چیزی که به عنوان خدمات پرستاری در طرح کارانه پرداخت می شود. ۶ درصد هتلینگ و ۲۰ درصد از حق العمل جراحی هاست که میان پرستاران به صورت کاملاً سلیقه ای پرداخت می شود.
یگانه افزود: سازمان نظام پرستاری بیش  از ۵۰۰ فعالیت و خدمت استاندارد پرستاری را با رقم ریالی مشخص که متناسب با تورم تغییر می کند تعیین کرده است به عنوان مثال برای گرفتن خون شریانی که بر اساس قیمت روز تعرفه مشخصی دارد در کد کای ثابتی ضرب و قیمت آن خدمت مشخص می شود.
وی با بیان اینکه ضریب می تواند بر اساس تورم افزایش یابد، ادامه داد: بنابراین میزان حقوق و دستمزد پرستاران متناسب با میزان کاری است که در بخش انجام می شود. از این رو پرستاران بخش داخلی با میزان فعالیت کمتر مایل به انتقال به بخش های پرکار خواهند شد.
عضو هیئت علمی دانشکده شهیدبهشتی پرستاری رشت گفت: اما با چه خط کشی میزان عملکرد سنجیده می شود؟  اینکه یک پرستار در بخش ۵۰ تا ۱۰۰ خدمت را ارائه می دهد چگونه ارزیابی می شود پیشنهاد ما این است در بخش های ویژه اتاق عمل و تروما بر اساس بیمار محور فعالیت ها بسته بندی شود به عنوان مثال پرستار در بخش مراقبت ویژه ۲ بسته کاری دارد.
یگانه یادآور شد: هم اکنون توزیع کارانه ها سلیقه ای، بر اساس ذهنیت و رفتار متقابل افراد است نه مبتنی بر عملکرد پرستاران.     

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۳۱۶۴۸۵۸۴۶۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.