اجرای آیین های ویژه ماه رمضان به غنای نمایش ایرانی کمک می کند

‘محمدحسین ناصربخت’ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: ایران به عنوان یکی از قطب های بزرگ، تاثیرگذار و جریان ساز در تاریخ تمدن بشر شناخته می شود و همین ریشه عمیق فرهنگی به جزو جدایی ناپذیر از زندگی ایرانیان بدل شده است.

وی ادامه داد: همزمان با ورود اسلام به کشور، ایرانیان مبانی معرفتی این دین بزرگ را در کنار آیین ها و سنن خود به کار بستند تا ریشه اسلام در این سرزمین با سرعت هر چه بیشتر رشد یابد؛ همین هماهنگی و حرکت مستمر مبانی اسلام در کنار آیین های ایرانی، باعث ماندگاری و جاری شدن دین اسلام در زندگی تمامی ایرانیان شد.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر با تاکید بر آنکه آیین های نمایشی تمدن ایرانی با بهره گرفتن از آموزه های مذهبی جهت معرفی دین اسلام به ایرانیان نقش بسزایی ایفا کرده اند، افزود: بر همین اساس شکل گیری شیوه های نمایش مذهبی ایرانی مانند ‘تعزیه’ که در حقیقت برگرفته از خرده نمایشواره های ‘سوگ سیاووش’ است، باعث ماندگاری و جاودان شدن بخش اعظمی از تفکر شیعه و موضوع کربلا و امام حسین(ع) در این سرزمین شد.

وی ادامه داد: همچنین آیین های ماه رمضان و روزه داری نیز با استفاده و تمسک از گونه های مختلف نمایشی، جای خاصی در فرهنگ عمومی جامعه ایران پیدا کرد و بخش بزرگی از مبانی عقیدتی، عرفانی و معنوی این ماه مبارک توسط نمایش های مذهبی ویژه رمضان از قبیل ‘سحری خوانی ها’، ‘رمضان خوانی ها’، ‘نقالی ها’ و ‘تعزیه های’ مختلف به مردم انتقال یافت.

مدیر پیشین امور استان های مرکز هنرهای نمایشی با بیان آنکه هر چند بخش اعظمی از این آیین ها اکنون شکل موزه ای به خود گرفته و بروز و ظهور ندارد، افزود: می توان با استفاده از آموزه ها، تجربیات و شیوه های سنتی این آیین ها در تولید آثار نمایشی، گام بزرگی برای توسعه و غنای نمایش ایرانی برداشت.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۶۴۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.