اجرای طرح الکترونیکی در دانشگاه ها گامی در جهت برقراری عدالت آموزشی

جمعه ۱۹م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

در چهل و چهارمین همایش روسای معاونین آموزشی که در سالن همایش های دانشگاه گیلان برگزار شده ،کارگروهی برای بررسی و حل مشکلات آموزشی تشکیل شد که در این کارگروه روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنرانی گفت: طرح الکترونیکی و ارایه الکترونیکی سر فصل دروس دانشگاهی فاز اول آن آماده شده و فاز دوم آن نیز تا پایان سال آماده می گردد.چنانچه اساتید و دانشجویان می توانند از داخل کشور با اساتید خارجی در ارتباط باشند و همین امر افزایش کیفیت آموزشی را در بر دارد.

وی افزود: استفاده از فضای سایبری، افزایش کیفیت آموزشی و اجرای عدالت آموزشی و البته ارتقای جایگاه علمی کشور از جمله اهداف این طرح است. چنانچه اساتید در این زمینه باید تقویت شده و اطلاعات درس ها در وب گذاشته شود.

 تا پایان سال ۹۲ فاز دوم طرح الکترونیکی حرفه ای می گردد

روستا آزاد در ادامه گفت: برای این طرح ۴ کمیته عبارتند از کمیته مدیریت، پیاده سازی پورتال و ارزیابی آماده شده و سیاست گذاری آن در حال اجرا است.

در ادامه این کارگروه کاظم نژاد معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس ضمن بیان سوالی از مسئولین و رئیس دانشگاه شریف اظهار داشت: بحث مالکیت فکری در خصوص این طرح چگونه صورت می گیرد و همچنین آیا در عرصه علوم انسانی نیز این طرح اجرا می گردد یا نه؟
چنانچه این بحث هم باید مطرح شود چرا که این طرح به صورت مدرسه ای است و حال آنکه اینجا آموزش عالی بوده البته این مورد را هم باید در نظر بگیریم که ما نباید همه امکانات را در تهران جمع کنیم.

روستا آزاد در پاسخ به سوال معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: باید بگویم که هم اکنون اولین دانشکده مجازی در شیراز راه اندازی شده همچنین بیش از ۲۰ هزار سرفصل در مدت وقت بیش از ۲۰ سال است که در حال بازنگری است و اجرای این طرح بدون مشارکت دانشگاه ها امکان پذیر نمی باشد.

 در آموزش استانداردی وجود ندارد

در ادامه  معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر گفت: ما در آموزش استانداردی نداریم چنانچه چیزی به نام استاندارد تدوین و تعریف نشده است. استاندارد یعنی چارچوبی که همه  مسائل و سوالات آموزش و پذیرش در آن دیده شود که البته امیدواریم این امر هر چه سریعتر محقق شود.

روستا آزاد در ادامه افزود: در مقوله طرح الکترونیکی و اجرای آن گفتنی بسیار است چنانچه این سیستم بیان می نماید که برای اجرای مالکیت فکری و حاکمیت فکری راهش پنهان نمودن نمی باشد بلکه راهش ثبت جزوه اساتید است همچنین این طرح اگر در علوم انسانی اجرا شود بسیار مثمرثمر است.

در ادامه حسنی مدیرکل دفتر گسترش و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در سال ۹۰ یک نظام نامه یادگیری الکترونیکی را تشکیل داده ایم که مباحث تولید، محتوا و مقررات آموزشی در این شیوه مورد یادگیری قرار می گیرد.

وی تصریح نمود: تفاوت ما با کشورهای دیگر در این است که ما با محدودیت زیرساخت ها روبرو هستیم در حالی که اشخاص می توانند این شیوه یادگیری را در پایگاه اینترنتی گسترش دهند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.