اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل ها ضروری است

۲۷م اسفند ،

اجرای طرح تنفس 10 ساله جنگل ها ضروری است

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل ها و منع قطع درخت در سراسر کشور ضروری است و باید این طرح از سوی مسئولان و دست اندرکاران جدی گرفته شود.

به گزارش راسخون، ˈ اصغر محمدی فاضلˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به آسیب پذیر بودن جنگل های کشور و این که ایران در منطقه ای خشک قرار دارد ، اخطار در مورد وضعیت جنگل های کشور باید جدی گرفته شود در غیر این صورت باید تا چند سال آینده با جنگل های کشور خداحافظی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر فکری به حال تخریب ناشی از فعالیت های عمرانی، مدیریت غلط منابع آبی و افت آبهای زیرزمینی، چرای دام و شخم در زیر اشکوب جنگل که سبب عدم زادآوری طبیعی جنگل شده نکنیم ، بدون شک تا چند سال آینده جنگلی در کشور وجود نخواهد داشت.

ˈ در یک جامعه گیاهی پوشش گیاهی باید در سطوح مختلف ارتفاعی به نحوی قرار گیرد که ارتفاع گیاهان هر لایه از طبقات زیرین و بالایی متمایز باشد. هر یک از این طبقات ارتفاعی هم سطح را اشکوب می نامند. به عنوان مثال در جنگل ها معمولا سه اشکوب مشخص شامل درخت، درختچه و پوشش علفی وجود دارد.ˈ

معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد تنفس ۱۰ ساله جنگل ها در سال های اخیر از سوی متخصصان این امر مطرح شده است و سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت این موضوع را دنبال می کند.

وی اظهار داشت: اجرای این پیشنهاد برای جنگل های کشور بسیار ضروری است اما با توجه به شرایط کم آبی کشور ، بهتر است به سمت ممنوعیت ملی قطع درختان جنگل ها پیش رویم و با برنامه ریزی تک تک درختان موجود را حفظ کنیم.

فاضل گفت: در حال حاضر ۵ /۱۴ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که بنا بر بعضی آمارها ، سالانه حدود یک میلیون متر مکعب چوب از جنگل های کشور برداشت می گردد.

وی افزود: رویشگاه جنگلی زاگرس ۴۰ درصد از آب کشور را تامین می کند ولی تخریب ناشی از فعالیت های عمرانی، مدیریت غلط منابع آبی و افت آبهای زیرزمینی، چرای دام و غیره نفس طبیعت را بریده است و اگر زودتر چاره اندیشی نکنیم ، خسارات جبران ناپذیری متوجه جنگل های کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: دراین راه استفاده از ظرفیت های بومی منطقه و کمک های مردم برای رفع این معضل بسیار مهم است . در حال حاضر ظرفیتهای بسیار خوبی در عشایر و روستاییان این منطقه وجود دارد ولی رفع کامل این مشکل نیاز به یک تعامل جمعی دارد .

فاضل اظهار داشت: متاسفانه طرح ملی ˈپیشگیری و کنترل خشکیدگی جنگلهای بلوط در اکوسیستم های مناطق جنگلی زاگرسˈ که از دو سال پیش تدوین شده است از سوی مسوولان جدی گرفته نمی شود .

وی گفت : سازمان جنگلها و سازمان حفاظت محیط زیست بدون حمایت مجلس شورای اسلامی ، معاونت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای حفظ جنگل ها کاری از پیش نمی برند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.