اجرای طرح خود اتکایی گوشت قرمز در استان تهران

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد موسوی امروز دوشنبه در نشست خبری، اجرای طرح خوداتکایی گوشت قرمز در استان تهران را تشریح کرد.

وی در خصوص میزان سرانه مصرف گوشت قرمز در استان تهران عنوان کرد: سرانه مصرف گوشت قرمز در استان تهران سالانه در حدود ۱۲٫۵ کیلوگرم است، ضمن اینکه سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن مصرف گوشت قرمز در استان تهران مصرف می‌شود.

موسوی با بیان اینکه ۱۰۰۲۵ واحد دامداری در استان تهران وجود دارد، گفت: ظرفیت نگهداری دام این واحدها در حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار راس دام است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه روزانه در حدود ۲۰۰ تن تولید گوشت قرمز در استان تهران داریم، گفت: این در حالی است که استان تهران روزانه به حدود ۴۰۰ تن گوشت قرمز برای مصرف نیاز دارد و تقریبا در حدود ۵۰ درصد نیاز گوشت استان تهران در داخل این استان تولید می شود.

وی اضافه کرد: در حقیقت از میزان ۱۵۰ هزار تن نیاز سالانه استان تهران به گوشت قرمز در حدود ۷۵ هزار تن در داخل استان تهران تولید می شود که این رقم ۱۰ درصد کل تولیدات گوشت قرمز در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح تا پایان سال ۹۴، ظرفیت تولید گوشت قرمز استان از یک میلیون و ۶۰ هزار راس دام به یک میلیون و ۷۶۰ هزار راس خواهد رسید، گفت: با اجرای طرح خوداتکایی گوشت قرمز استان تهران در حدود ۷۰۰ هزار راس دام به ظرفیت فعلی تولید گوشت این استان اضافه خواهد شد.

موسوی در ادامه به قیمت گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، قیمت گوشت قرمز برای مصرف کننده از آذر سال ۸۹ تا اسفندسال ۹۰، ۲۳ درصد افزایش یافته است در حالی که تولید کننده تنها ۲٫۳ درصد افزایش درآمد داشته و مابقی آن به جیب واسطه ها سرازیر شده است.

وی افزود: با اجرای طرح مذکور، اتحادیه های تولیدی گوشت قرمز با اتحادیه های توزیعی گوشت قرمز تفاهمنامه ای را به امضا رساندند تا گوشت قرمز مستقیما از تولید به مصرف عرضه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: همچنین بر اساس این تفاهمنامه، قرار است هر کیلوگرم گوشت گاو زنده به قیمت ۴۰ درصد قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو در همان روز خریداری و در بازار عرضه شود، ضمن اینکه هر کیلو گوشت گوسفند زنده نیز به قیمت ۴۵ درصد قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفند در همان روز خریداری و در بازار عرضه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۲۵۸ طرح با ۲۵ هزار راس دام و ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات از هفته جهاد کشاورزی تا کنون به اجرا در آمده است، گفت:  هم اکنون ۱۸ طرح با ۱۵ هزار راس دام با ۳۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در شرف نهایی شدن است.

موسوی با بیان اینکه تسهیلات با سود ۷ درصد برای تولیدکنندگان فراهم شده است، گفت: تنها دغدغه ما همراهی بانک ها برای اجرای این طرح است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش های اساسی بخش های تولیدی به ویژه بخش کشاورزی، تامین منابع مورد نیاز و نقدینگی است، گفت: در حدود ۲۵۶ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۷ درصد جهت پشتیبانی از ایجاد واحدهای تولیدی جدید و طرح های اشتغالزا تامین اعتبار شده است.

وی در ادامه استفاده از ظرفیت صندوق حمایت از بخش کشاورزی را برای تامین سرمایه مورد نیاز مورد تاکید قرار داد و افزود: در سال گذشته صندوق حمایت از بخش کشاورزی در استان تهران در حدود ۵۰ میلیارد تومان حمایت هایی را از بخش کشاورزی انجام داد.

موسوی با بیان اینکه در حدود ۱۱۷ تشکل، اتحادیه و تعاونی عضو این صندوق هستند، گفت: در نظر داریم در سال جاری در همه شهرستانهای استان تهران صندوق حمایت زا بخش کشاورزی را تاسیس کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه ۵۱ درصد سهام این صندوق ها متعلق به کشاورزان و ۴۹ درصد مابقی در قالب حمایت های دولتی است، گفت: تاکنون ۱۲۵ میلیارد ریال وزیر جهاد کشاورزی و ۱۲۵ میلیارد ریال استاندار تهران اعتبار در اختیار این صندوق ها قرار داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تامین علوفه دامداران استان، نیز گفت: خوشبختانه برای تولید گوشت قرمز بالغ بر ۹۵ درصد نیاز علوفه ای خود را در داخل تامین می کنیم و یکی از اولویت های طرح توسعه بخش کشاورزی حمایت از طرح های تولید علوفه در استان است.

موسوی در ادامه در خصوص تولید گوشت مرغ، گفت: خوشبختانه هم اکنون در رابطه با تولید گوشت مرغ در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد. وی افزود: تولید گوشت مرغ در تیرماه سال جاری در حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تن بوده است که نسبت به تولید گوشت مرغ در فروردین امسال در حدود ۹٫۴ درصد رشد داشته ایم.

وی افزود: در فروردین ماه سال ۹۰، ۴ هزار و ۷۳۴ تن گوشت مرغ در استان تولید شده که این رقم در فروردین ماه سال جاری به ۵ هزار و ۸۵۰ تن رسیده است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص قیمت گوشت مرغ در بازار گفت: امروز عامل اصلی کنترل قیمت گوشت مرغ واردات آن نیست بلکه افزایش تولید گوشت مرغ در داخل کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مسئولیت شرکت پشتیبانی امور دام در رابطه با تنظیم بازار گفت: قرار شده است زمانی که تولید مازاد بر مصرف گوشت مرغ در بازار وجود دارد، شرکت پشتیبانی امور دام بین ۳۰ تا ۸۰ هزار تن گوشت مرغ خریداری و ذخیره کند و در زمان نیاز آن را به بازار عرضه کند تا بتوان قیمتها را کنترل کرد.

موسوی همچنین در رابطه با سرمایه گذاری کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر در اراضی کشاورزی استان تهران نیز گفت: تاکنون به هیچ فرد قطری زمینی واگذار نشده و اگر قرار است در آینده این کار انجام شود، بر اساس مر قانون و با هماهنگی های دستگاه های ذیربط انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه میزان تولید تخم‌مرغ در کشور از سال گذشته تاکنون چه میزان افزایش داشته است؟ گفت: در فروردین ماه سال ۹۰ میزان تولید تخم‌مرغ ۳ هزار و ۲۱۱ تن بوده که این رقم در فروردین ماه امسال به ۷ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است. در همین حال، میزان تولید تخم‌مرغ در تیر ماه سال گذشته در حدود ۳ هزار و ۸۳۰ تن بوده که ‌مرغ در تیر ماه سال ۹۱ در حدود ۹ هزار و ۴۲۰ تن گزارش شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.