اجرای طرح ملی پزشک خانواده در سیستان و بلوچستان آغاز شد

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در مراسم افتتاح این طرح در استانداری گفت: طرح ملی پزشک خانواده به منظور اجرای عدالت در عرصه سلامت و کاهش هزینه های درمان در سراسر کشور به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار این وزارتخانه به مرحله اجرا درآمده است.

دکتر’مرضیه وحید دستجردی’ افزود:هدف از اجرای طرح پزشک خانواده توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی در همه نقاط کشور است تا مردم دغدغه ای برای هزینه های درمان نداشته باشند، درمان به صورت کیفی انجام گیرد و پزشکان متخصص در همه بخشهای پزشکی در دسترس بیماران باشند.

وی بااشاره به نحوه اجرای این طرح گفت: پس از ثبت نام پزشکان و اتمام سرشماری خانوارها در این طرح، مردم پزشکان خود را انتخاب می کنند، سپس پرونده سلامت برای آنان تشکیل می شود و ویزیت پایه انجام می گیرد.

وی بیان کرد: در ویزیت پایه ای که توسط پزشک انجام می گیرد، حدود ۴۰۰ سوال از هر فرد پرسیده می شود و پاسخ به این سئوالات زمینه ساز تشکیل پرونده پزشکی برای وی خواهد بود و در این پرونده ، سوابق بیماریهای خانوادگی و نقاط نامشخص در وضعیت جسمی فرد توسط پزشک خانواده کشف می شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری، بهداشت و رویکرد سلامت نگر در برنامه پزشک خانواده حرف اول را می زند، گفت: در این برنامه هر ایرانی یک پزشک خواهد داشت که نه تنها برای درمان بلکه در زمینه مشاوره و پیشگیری از بیماریها نیز می تواند از وی استمداد بخواهد.

وی گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده، بسیاری از بیماریهایی ناشناخته و معضلاتی که در آینده برای فرد مخاطرات جانی خواهد داشت، مشخص می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: امروز برنامه پزشک خانواده در بیش از ۴۰ کشور دنیا در حال انجام است و توانسته رضایت عمومی را جلب کند.

وی افزود: امروز ایران به این بلوغ در بخش سلامت رسیده است که مطالبه مردم مبنی بر استقرار پزشک خانواده را محقق سازد و برنامه نظام ارجاع و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای افراد را اجرا کند.

وی اظهار امیدواری کرد، با همکاری نزدیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، سازمانهای بیمه گر و استانداریها و فرمانداریها، برنامه پزشک خانواده در سطح کشور به نحو مطلوب اجرا شود.

وزیر بهداشت گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده در آینده نزدیک شمار بیماران در کشور کاهش می یابد و افراد کمتری برای درمان به بیمارستانها مراجعه خواهند کرد.

دکتر دستجردی با اشاره به نقش سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استانهای تاثیرگذار در جلوگیری از سرایت بیماریهای واگیردار وارداتی به سراسر کشور گفت: با حمایت جدی استاندار و مسوولان بخش بهداشت و درمان این استان موفق شده ایم خیلی از بیماریهای وارداتی از مرزها را کنترل کنیم.

وی بیان کرد:مردم سیستان و بلوچستان که با وجود همه محرومیت ها و مشقات زندگی همواره حافظ کیان جمهوری اسلامی بودند و به صنعت، کشاورزی و استقلال کشور کمک کرده اند، شایسته ترین افراد برای دریافت بهترین خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

وی اظهار داشت: ما به محرومیت های سیستان و بلوچستان واقفیم و سعی داریم با ارایه خدمات مطلوب، شاخص های بهداشتی – درمانی این استان را به بالاترین شاخص ها در کشور برسانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار امیدواری کرد،با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و تلاش وزارتخانه های مرتبط، بهترین خدمات بهداشتی و درمانی در اختیار مردم سیستان و بلوچستان قرار گیرد تا عدالت در سلامت محقق شود.

وی با بیان اینکه وضعیت بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان و کشور قابل مقایسه با ۳۰ سال قبل نیست، گفت: در سه دهه قبل ۲۵ درصد پزشکان کشور، ایرانی و باقی پزشکان خارجی بودند که زبان فارسی نمی دانستند و سواد پزشکی نیز نداشتند.

وی گفت: امروز نه تنها همه پزشکان در کشور ایرانی هستند بلکه توانسته ایم زمینه تربیت پزشک برای سایر کشورها را نیز در دانشگاه های ایران فراهم کنیم که این مهم بیانگر رشد پزشکی در این مملکت است.

دستجردی افزود: پارسال بیش از یکهزار و ۴۴۰ متخصص در رشته های مختلف پزشکی را در سراسر کشور توزیع کردیم که اولویت توزیع متخصصان با استانهای محرومی نظیر سیستان و بلوچستان بود.

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۴۰ پزشک متخصص به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ۱۸ پزشک متخصص به دانشگاه علوم پزشکی زابل در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت و نگذاشتیم که هیچ یک از پزشکان بومی و غیربومی از این استان خارج شوند.

وی گفت:در سال ۹۰ و ۹۱ سهمیه ای به عنوان سهمیه مازاد تخصصی به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص دادیم که نیروهای بومی را در رشته های تخصصی مورد نیاز سیستان و بلوچستان آموزش دهند تا ضریب ماندگاری پزشکان متخصص در این استان افزایش یابد.

دکتر دستجردی افزود: امسال در اجرای طرح پزشک خانواده در سیستان و بلوچستان ۱۰۰ درصد پزشکان عمومی استان ثبت نام شدند که این بیانگر اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،توانمندسازی نیروی انسانی، توسعه مراکز آموزش عالی بویژه راه اندازی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر و اختصاص تجهیزات درمانی ویژه را از دیگر خدمات ارایه شده به استان سیستان و بلوچستان برشمرد./۲

۷۳۱۵/۷۴۳۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۸۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.