اجرای طرح ممنوعیت دوشغله بودن پزشکان، نتایج معکوسی دارد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: جمعیت قابل‌توجهی از جامعه پزشکی هم در بخش دولتی کار می‌کنند و در خارج
از وقت اداری هم در مطب‌ها مشغول به کار می باشند و با اجرایی‌شدن این طرح
باید بین باقیماندن در سیستم دولتی و کار در بخش خصوصی یکی را انتخاب کنند.

دکتر اسماعیل ایدنی، رییس شورای‌عالی نظام پزشکی در هفته نامه سپید نوشت: در دولت‌های پیشین طرح منع دوشغله بودن پزشکان که مصوبه مجلس نیز هست، اجرایی نشد و در حال حاضر دوباره مطرح شده است. آسیبی که اجرای این طرح در شرایط فعلی بدون فراهم کردن بسترهای لازم به نظام سلامت می‌زند، یک آسیب جدی است…

 بحث دفاع از حقوق پزشکان به تنهایی نیست، قالب خدمات سرپایی که در نظام سلامت ارائه می‌شود به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود. جمعیت قابل‌توجهی از جامعه پزشکی هم در بخش دولتی کار می‌کنند و در خارج از وقت اداری هم در مطب‌ها مشغول به کار می باشند و با اجرایی‌شدن این طرح باید بین باقیماندن در سیستم دولتی و کار در بخش خصوصی یکی را انتخاب کنند.

حتی اگر در نظر بگیریم که انتخاب پزشکان بخش، دولتی باشد، آیا بخش دولتی بدون ضریب واقعی k می‌تواند پاسخگوی حجم عظیمی ‌از مراجعه‌های سرپایی که در حال حاضر بعدازظهرها و عصر توسط جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌شود، باشد؟ آیا زیرساخت‌های آن در درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی فراهم است و می‌توانند پاسخگوی بیماران باشند؟ در بسیاری از دانشگاه‌ها، نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی مشغول به کار می باشند و برای شیفت صبح و حتی شیفت عصر که بعضا اعضای هیات علمی ‌به عنوان کلینیک ویژه مشغول فعالیت می باشند، فضا و امکانات کافی ندارند و گاهی یک فوق‌تخصص امکان دارد در یک کلینیک بیمارستانی که حجم بالایی از مراجعات را دارد، بیش از ۲ یا ۳ روز امکان اینکه بتواند کلینیک ویژه داشته باشد، نیابد بنابراین حجم بسیار اعضای هیات علمی ‌و پزشکانی که در بخش خصوصی شاغل می باشند با همین امکانات فعلی مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر درمانگاهای بیمارستان‌های دولتی در شیفت صبح بسیار شلوغ می باشند و به سبب حجم بسیاری از مراجعان، کیفیت خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود، بسیار پایین است، اما در بعدازظهرها که پزشکان غالبا در مطب‌های خصوصی یا در کلینیک‌های غیردولتی یا عمومی ‌فعالیت می‌کنند، چون براساس فضای رقابتی است، ارائه کیفیت خدمات در حد قابل‌قبول است. بنابراین اجرای این طرح بدون توجه به زیرساخت‌ها، حتی اگر ما فرض را بر این بگیریم که پزشکان بین بخش دولتی و خصوصی، بخش دولتی را انتخاب می‌کنند، مشکلات و نارضایتی‌هایی را به دنبال خود خواهد داشت و در صورت اجرایی شدن نیز کیفیت خدمات بسیار پایین خواهد بود.

نکته قابل‌توجه دیگر آن است که متاسفانه در دانشگاه‌ها امکان افزایش درآمد پزشکان و نیروهای تخصصی با توجه به محدودیت بودجه‌ای که در حال حاضر در بخش دولتی وجود دارد و همچنین عدم وجود زیرساخت‌های اقتصادی برای اجرای این طرح در بخش دولتی، فراهم نیست. وزارت بهداشت هم در حال حاضر با اجرایی شدن این طرح موافق نیست چرا که امکان اینکه بتوانند پرداخت‌هایشان را به پزشکان به نحو قابل‌توجهی افزایش دهند تا پزشکان بین بخش خصوصی و بخش دولتی، بخش دولتی را انتخاب کنند، وجود ندارد.

حال باید پرسید حاصل اجرای این‌گونه طرح چه خواهد شد؟ خروج پزشکان از بخش دولتی به سمت بخش خصوصی که لطمه جدی به آموزش، پژوهش و حتی درمان در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی است یعنی همین نیروهایی که در نوبت صبح در بخش دولتی خدمات ارائه می‌دهند، مجبور می‌شوند این کار را ترک کنند، از دانشگاه خارج شوند و دانشگاه‌ها با یک افت شدید در نیروهای باتجربه و کارآمد و نیروهایی که سابقه قابل‌توجهی از نظر کار بالینی دارند، مواجه شوند و این یک نوع محرومیت خود خواسته دانشگاه‌ها از حضور نیروهایی زبده، توانا و کارآمد خواهد بود، بنابراین اجرای این طرح در این شرایط زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی آن و حتی زیرساخت‌های فیزیکی و فضای کاری آن هم در مراکز دولتی و هم در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد، جز اینکه منجر به این شود که نیروهای کارآمد از بخش دولتی خارج و به سمت بخش خصوصی سوق داده شوند، سودی نخواهد داشت و نظر تصویب‌کنندگان و قانون‌گذاران که ارتقای کیفیت خدمات سلامت است، با اجرای عجولانه این طرح فراهم نمی‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.