اجرای فناوری سلولهای بنیادین پر توان القایی در چهار سال آینده

ممتاز نیوز: برنده ژاپنی جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۲ میلادی ابراز امیدواری کرد که فناوری سلولهای بنیادین پرتوان القایی (iPS) در طول چهار سال آینده اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری منا  شینیا یاماناکا دانشمند ژاپنی که به همراه جان بی گوردون استاد انستیتوی گوردون در کمبریج انگلیس به طور  مشترک جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۲ میلادی را کسب کرد، تمایل خود را به اجرای بالینی فناوری سلولهای بنیادین پرتوان القایی (iPS) در طول چهار یا پنج سال آینده ابراز داشت.

خبرگزاری خاورمیانه نوشت: یاماناکا ابراز امیدواری کرد که سلولهایiPS هرچه سریعتر در درمان پارکینسون و بیماریهای دیگری که همچنان صعب العلاج است، به کار گرفته شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این فناوری روی بیماران حقیقی در طول چهار یا پنج سال اجرا شود.

شایان ذکر است که سلولهای iPS را می‌توان کاشت تا به هرنوع بافت در بدن یا عضو تبدیل شود.

این دانشمند ژاپنی گفت: ابداع ابزارها و شیوه‌های درمانی پزشکی فقط نیاز به دانشمند ندارد بلکه همچنین نیازمند وجود مهندسان ممتاز و کارشناسان اخلاقی دارد.

به گفته یامانکا، حمایت مالی کافی به منظور حفظ یک شغل باثبات و پایدار برای پژوهشگران و محققان به منظور اطمینان از عملکرد خوب آنها ضروری است.

کمیته جایزه نوبل و انستیتوی کارولینسکا جایزه نوبل پزشکی را به طور مشترک به جان بی گوردون استاد انستیتوی گوردون در کمبریج و شینیا یاماناکا به خاطر تحقیقات درباره سلولهای بنیادین اعطا کرد.

این جایزه به خاطر تحقیقات گوردون و یاماناکا در این باره ‌که می‌توان سلولهای بالغ را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به سلول‌های با کارکردهای متنوع تبدیل شوند، اهدا شد.

آنها برنامه‌ریزی دوباره‌ای در تبدیل سلولها به حالت اولیه سلول بنیادین و استفاده از آنها به منظور تولید سلولها و بافتهای مختلف در بدن انجام داده‌اند.

کمیته جایزه نوبل اعلام کرد که از طریق برنامه ریزی دوباره سلولهای بشری، دانشمندان فرصتهای جدیدی را برای بررسی بیماریها و تحول در ابزارهای تشخیص و درمان ارائه کردند.

سلول های iPS دارای خواصی شبیه به سلولهای بنیادی جنینی هستند در واقع آنها سلولهای با ظرفیت نامحدود تمایز به هر نوع بافت در بدن، از جمله مغز، ریه، پوست، قلب و کبد هستند بنابراین توانایی آنها در طب ترمیمی که در آن بافتهای آسیب دیده یا بیمار توسط بافتهای در حال رشد جدید ترمیم و جایگزین می شوند، زیاد است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.