اجرای موفقیت آمیز یک روش جدید تعویض دریچه آئورت قلب

متخصصین قلب کشور موفق شدند اجرای یک روش جدید تعویض دریچه آئورت قلبی را با موفقیت در دو بیمار انجام دهند.

دکتر مسعود قاسمی، متخصص داخلی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تنگی آئورت یکی از شایعترین بیماری های دریچه ای قلب است که با افزایش سن جمعیت دنیا رو به رشد است. به طوریکه امروزه میزان وقوع تنگی آئورت در سنین ۷۵ سالگی ۲/۵ درصد و در سنین ۸۵ سالگی ۸/۱ درصد است.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته تنها راه تعویض دریچه آئورت از طریق جراحی قلب باز امکانپذیر بوده ولی در چند سال اخیر در بیمارانی که یک بار عمل جراحی قلب باز انجام داده و یا شرایط جسمی آنها توان عمل باز دوباره قلب را ندارد با استفاده از آنژیوگرافی دریچه روی بالن سوار شده و از طریق کشاله ران به محل دریچه برده و تعبیه می شود.

قاسمی اظهار داشت: ولی حدود ۲ سالی است که تعویض دریچه قلب به روش TAVI که یک روش جدید تعویض دریچه آئورت بدون استفاده از بالن است در واقع دریچه روی خود کانتر سوار می شود و به محل دریچه پرده و در آن محل باز می شود.

این متخصص قلب و عروق با بیان این که در حال حاضر ۳۰ درصد از بیماران قادر به عمل جراحی نیستند تصریح کرد: بنابراین در وضعیت کنونی تعویض دریچه قلب بدون انجام جراحی باز TAVI راه درمانی مطلوب است.

ایران جزو معدود کشورهای انجام دهنده این روش

وی عنوان کرد: هر چند در بسیاری از مراکز دنیا این کار صورت می گیرد و نتایج مطلوبی بدست آمده است ولی نشت اطراف دریچه به خصوص در بیماران جوان هنوز موضوع مورد نگرانی است.

وی با تاکید بر این که خوشبتختانه در ایران اکنون متخصصان ما قادر به تعویض دریچه قلب بدون انجام جراحی باز هستند افزود: ایران جز و معدود کشورهایی است که موفق به انجام این روش شده و در منطقه رتبه دوم را دارد.

قاسمی گفت: این روش تا به حال روی دو بیمار که یکی آقای ۷۹ ساله و خانمی ۶۷ ساله در مرداد ماه سال گذشته انجام شده است و وضعیت این دو بیمار در حال حاضر رضایت بخش بوده و به زندگی معمول برگشته اند./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. ایوب اوجاقی:

    سلام من ۲۹ سال پیش تعویض دریچه آئورت کردم و دریچم فلزی هست.اکو جدیدی که گرفتم احتمال این و دادان که دوباره تعویض شه آیا امکانش هست منم با این روش دوباره تعویض کنم؟؟ لطفا جواب من و بدید خیلی نگران و کلافه ام الان ۴۸ سالمه

  2. shkhc:

    خیلی خوب من ۱۳ سال پیش تعویض دریچه آئورت کردم و دریچم فلزی هست.اکو جدیدی که گرفتم احتمال این و دادان که دوباره تعویض شه آیا امکانش هست منم با این روش دوباره تعویض کنم؟؟ لطفا جواب من و بدید خیلی نگران و کلافه ام الان ۲۸ سالمه !!!!

  3. salah rasoli:

    خیلی عالی است واقعآ جالبه
    ولی من چند روزه صدای دریچمو نمیشنوم فلزی است وتنگی نفس اینارو هم ندارم میشه بگید چرا صداش قطع شده

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.