اجرای نمایش ˝۳۳ درصد نیل سایمون˝ آغاز شد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

از روز قبل در تماشاخانه باران؛

نمایش ˝۳۳ درصد نیل سایمون˝ نوشته محمد یعقوبی و به کارگردانی مشترک میترا ثاراللهی و احسان فکا از روز قبل،جمعه ۱۲ مهر اجراهای خود را در تماشاخانه باران آغاز کرد.

 به گزارش هنرآنلاین، نمایش “۳۳ درصد نیل سایمون” نوشته محمد یعقوبی و به کارگردانی مشترک میترا ثاراللهی و احسان فکا از روز قبل،جمعه ۱۲ مهر اجراهای خود را در تماشاخانه باران آغاز کرد که این اجراها تا ۲۶ ماه جاری،هر روز غیر از شنبه‌ها،رأس ساعت ۱۷:۳۰ ادامه خواهد داشت.

میترا ثاراللهی دربارهٔ انتخاب و اجرای این نمایشنامه بیان کرد:در حالی‌که در آموزشگاه زنده‌یاد استاد سمندریان،دوره آموزشی‌ام را تمام می‌کردم، با یک سری از دوستان که دانشجوی بازیگری بودند، به پیشنهاد و پیشنهاد محمد یعقوبی تمرین‌های این متن را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: سپس «احسان فکاء» به گروه وارد شد تا به نوعی از خارج نگاهی به کار داشته باشد اما تاثیرش در کار ناخواسته بیشتر شد،تا جایی که تصمیم گرفتیم نمایش را به صورت مشترک و با دو کارگردان تولید کنیم.در فاز دوم کار نیز چند بازیگر باتجربه‌تر به گروه اضافه کردیم که همه شناسنامه هنری و در فضای تئاتر سابقه بیشتری دارند.

ثاراللهی سبب انتخاب این متن را چنین اعلام کرد:دغدغه اجتماعی و مسئله‌ای که نمایش مطرح می‌کند،حقوق و نیاز جامعه امروز است. به لحاظ خط و ربط دراماتیک برای انتخاب متن نیز در اسفندماه ۹۱،آقای یعقوبی با توجه به شناخت و رویکردی که نسبت به شاگردان خود داشتند، پیشنهاد دادند این متن را کار کنیم.ایشان هر ترم یک نمایشنامه را برای اجرا پیشنهاد می‌کنند،ولی دست بچه‌ها را باز می‌گذارند تا هرچه می‌خواهند انتخاب کنند.انتخاب ما متن پیشنهادی خودشان بود.از آنجا که اجرای خانم افسانه ماهیان را از این متن دیده بودم و آن را دوست داشتم،علاقه‌مند بودم همین طرح را به صورتی متفاوت اجرا کنیم.

این کارگردان همچنین در مورد انتخاب سالن اجرا گفت:انتخاب سالن معمولاً پروسه‌ای زمان بر،عجیب و به نظرم از حیطه گروه‌ها خارج است. باید بسیار از شرایط را در نظر گرفت. این جو در تئاتر ایران ایجاد شده که گروه‌هایی دور هم جمع می‌شوند و تشکلی به وجود می‌آورند. این موضوع،فضا را به سمتی برده که کار با سالن‌های دولتی کمی سخت باشد و از سوی دیگر،گروه‌ها و سالن‌هایی مثل سالن باران،تیمی بین تئاتر تجربی،نوگرا و آوانگارد بوده اند.الان یکسری سالن راه‌اندازی شده‌اند که جز نظارت دولتی بر نمایش‌ها،دخالت دیگری از سوی دولت ندارند.این محیط‌ها تبدیل شده به محیطی آکادمیک و آموزشگاهی.در تماشاخانه باران،سالن اجرا از نظر بلک‌باکس بودن مناسب است و جنس کار ما با شکل سالن تا حدی سنخیت داشت.

ثاراللهی توضیح داد: در اجراهای این نمایش از تکنیکی به نام «نقایش»(هم‌دستی نقاشی و نمایش) استفاده شده و بر این اساس،در هر اجرا از یک تابلو نقاشی در صحنه نمایش استفاده خواهد شد. نقاشانی که برای اجراهای این نمایش،تابلوهای خود را به دیوار خواهند آویخت،از این قرارند:هنگامه صدری،فرشاد رضایی،سارا نیروبخش،مهتدی زارع،مونا خوش‌اقبال،آرزو جباری و محمدرضا توکلی‌راد.

محمد یعقوبی نمایشنامه «۳۳ درصد نیل سایمون» را بر اساس نمایشنامه «فصل دوم» به قلم «نیل سایمون» و ترجمه «شهرام زرگر» نوشته است.

علی فرح‌راد،کامبیز بنان،میترا ثاراللهی و رها نورمحمدی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و سایر عوامل فنی عبارتند از:مریم خرمی(دستیار کارگردان)،امیر رضایی(مدیر صحنه)،مهرداد فائزی‌مهر (دستیار صحنه)،آنکیدو دارش(موسیقی و آرایه‌های صدایی)،مونا خوش‌اقبال(نقایش)،مهدی رایگانی (گرافیک)،پوریا رفیع‌زاده(عکس) و احمدرضا حجارزاده(روابط عمومی).

گفتنی است نمایش «۳۳ درصد نیل سایمون» هر روز غیر از شنبه‌ها راس ساعت ۱۷:۳۰،در کارگاه نمایش باران به نشانی خیابان ویلا(استاد نجات‌اللهی)،ابتدای اراک،پلاک ۷۲،واحد ۷ به روی صحنه می‌رود.علاقه‌مندان به تماشای این نمایش،می‌توانند به نشانی یادشده مراجعه کرده و همچنین برای هماهنگی و رزرو بلیت به پایگاه اینترنتی www.baran-pas.ir مراجعه کنید با شماره تلفن‌های ۸۸۹۰۰۷۸۰ و ۰۹۳۸۱۸۱۰۰۹۴ تماس بگیرند.

قیمت بلیت این نمایش، برای تماشاگران عادی ده هزار تومان و برای دانشجویان رشته نمایش، با تخفیف ویژه،هفت هزار تومان است.

انتهای پیام/
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.