اجرای پروژه دسترسی کاربران به منایع علمی اطلاع رسانی

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای توسعه زیرساخت فنی مناسب برای گسترش ظرفیتهای زنجیره ارزش کشور در خصوص تولید، توزیع، ارائه و استفاده از محتوای الکترونیکی، موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه ای تحت عنوان “طراحی، پیاده سازی و اسقرار چارچوبی برای ارائه خدمات به اشتراک گذاری محتوای الکترونیکی میان سازمانهای مبتنی بر استانداردهای موجود” تبیین و از طریق فراخوان به اجرا گذاشت.

هدف از این پروژه توسعه زیرساخت و چارچوبهای مناسب برای دسترسی کاربران به منابع علمی اطلاع رسانی موجود در کشور است.

زیرساخت های پیشنهادی در این پروژه به گونه ای طراحی خواهد شد که استانداردهای مختلف و فرمتهای گوناگون در حوزه محتوای الکترونیکی متنی را پشتیبانی کند و در قالب یک درگاه واحد، امکان دسترسی، به اشتراک گذاری و ارائه خدمات موردنظر را فراهم کند.

برای نمایش سازوکارها و چارچوبهای پیشنهادی، بخشی از محتوای الکترونیکی به صورت پایلوت مشتمل بر چندصد جلد کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی و بیش از ۱۰۰ هزار فهرست موضوعی توسعه یافته به همراه ۲۵۰ هزار شی دیجیتال مربوط به برخی از سازمانهای عضو کنسرسیوم محتوای ملی تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از جمله ویژگیهای زیرساخت فنی اشتراک گذاری محتوای الکترونیکی، قابلیت جستجوی پیشرفته، تجزیه و تحلیل و ارائه خدمات بر روی انواع فرمت ها و استانداردهای محتوای الکترونیکی، توسعه خدمات پایه و امکان ارائه خدمات خاص هر سازمان ارائه دهنده خدمات محتوایی است.

موسسه تحقیقات ICT به زودی به عنوان یکی از گره های این شبکه قرار خواهد گرفت و امکان استفاده از منابع غنی محتوایی آن، برای متخصصان و پژوهشگران این حوزه فراهم خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.