اجلاس تهران فرصت طلایی برای حل مسایل منطقه ای و جهانی است

‘محمد مجید الشیخ’ که کشورش به عنوان یکی از اعضای جنبش غیرمتعهدها در عالی ترین سطح (رییس جمهوری و وزیر امور خارجه) در شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران شرکت می کند، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: منطقه ما امروز دستخوش تحولات و مسایل فراوان ازجمله مساله فلسطین است.

وی افزود: اجلاس تهران باید به صحنه تلاش برای بازگرداندن حقوق از دست رفته مردم مظلوم فلسطین تبدیل شود.

سفیر عراق در تهران همچنین با بیان این که جهان امروز، جهان مردم سالاری و حکومت ملت ها است، گفت: مردم امروز بیدار شده و نسبت به حقوق و مطالبات خود به آگاهی رسیده اند و به خوبی می دانند باید در چه مسیری قرار گیرند.

مجید الشیخ یادآور شد: شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران می تواند نقش تعیین کننده ای برای تقویت موضوع بیداری ملت ها و هدایت حرکت بیداری در مسیر صحیح داشته باشد.

وی، وجود تبعیض میان ملت و کشورها در زمینه های گوناگون را یکی از مهم ترین مسایل پیش روی جهان امروز دانست و خاطرنشان کرد: وجود سلاح های هسته ای در برخی کشورها یکی از نمونه های بارز تبعیض است.

دیپلمات ارشد دولت عراق در ایران تاکید کرد: کشورهای شرکت کننده در اجلاس تهران ضروری است، اراده جدی خود را برای جمع آوری سلاح های هسته ای از سراسر جهان اعلام کنند.

مجید الشیخ، دخالت بیگانگان در مسایل منطقه ای را یکی از اصلی ترین مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: بیگانگان با ایجاد مشکل در منطقه و با این ادعا که می خواهند در حل این مسایل به ما کمک کنند، در منطقه خاورمیانه حضور یافته اند.

وی تصریح کرد: اجلاس تهران می تواند کانون گفت و گوها میان کشورها برای حل مسایل منطقه ای به دست خود ملت ها و دولت ها باشد.

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از پنجم تا دهم شهریورماه در تهران برگزار می شود.

این اجلاس در سه سطح کارشناسان طی روزهای پنجم و ششم شهریورماه، وزیران امورخارجه در روزهای هفتم و هشتم شهریورماه و سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در روزهای نهم و دهم شهریورماه تشکیل می شود.

سیام/ ۱۷۲۳**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۰۰۲۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.