اجلاس تهران یک گردشگر ویژه داشت/ بازدید رئیس جمهور مغولستان از بناهای تاریخی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، طبق گفته آنچه که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گفته، مهمانان اجلاس شانزدهم جزو آمار گردشگران خارجی ایران محسوب می شوند.

در کنار این موضوع یکی از مهمانان اجلاس که علاقه بیشتری به فرهنگ و تاریخی و جاذبه های گردشگری ایران نشان داد و با ماندن خود پس از پایان اجلاس، از این جاذبه ها دیدن کرد، تساخیاگین البگدورج، رئیس جمهور مغولستان بود که روز هشتم شهریور وارد ایران شد و در جریان شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به زنجان سفر کرد تا از مکانهای تاریخی شهر زنجان به خصوص گنبد سلطانیه به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی بازدید کند.

بازدید او از گنبد سلطانیه به نوعی بازدید رئیس حکومت مغولستان از این اثر، پس از ۸۰۰ سال از زمانی که مغول‌ها اینجا بودند انجام می‌شود.

در همین روز مجموعه‌ گنبد سلطانیه و مجموعه‌ تاریخی “قره قروم” در مغولستان که یکی از آثار شاخص این کشور است، خواهر خوانده شدند و تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر بین دو طرف مبادله شد.


وی روز دهم شهریور ماه به همراه یک هیات ۴۰ نفره ظهر از موزه ملی ایران بازدید کرد و با اشاره به جمله خونین مغول ها به ایران در قرن ها پیش بیان کرد: باید آن دوران را فراموش کرد و به فکر افزایش روابط فرهنگی بین دو کشور بود.

رئیس جمهور مغولستان همچنین در این روز از نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری برج میلاد نیز دیدن کرد و از محصولات فرش دستباف ایران به ارزش ۲۰ هزار دلار خریداری کرد.

تساخیاگین البگدورج رئیس جمهور مغولستان و هیئت همراهش روز دوازدهم شهریور وارد اصفهان شد و از مسجد جامع، میدان امام، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، هتل عباسی و کاخ موزه چهل ستون دیدن کرد و به خبرنگاران گفت: بسیار خوشحال هستم که در اصفهان به سر می برم و حس شور و نشاطی را در خود احساس می‌کنم.

رئیس جمهور مغولستان گفت: چهلستون اصفهان و مسجد جامع عباسی بناهایی است که از لحاظ هنر و معماری بی نظیر است. از همه مهمتر اینکه این بناهای تاریخی بسیار خوب نگهداری و بازسازی شده است.

وی احساس شعف خود را از حضور در بناهای تاریخی اصفهان، با خواندن یکی از سروده‌های ملی مغولستان در زیر گنبد مسجد امام با تیم همراهش نشان داد.

تساخیاگین البگدورج در بازدید از پل تاریخی خواجو در بخش پایانی سفر خود در بازدید از ابنیه تاریخی اصفهان هم گفت: نبودن آب در زاینده رود ناراحت کننده است و باید برای جاری شدن مجدد آب در زاینده رود و بارش باران را از خدا بخواهیم.

از نکات جالب در سفرهای کوتاه مدت این گردشگر، آن بود که وی در کنار اثر تاریخی ایرانی یک عکس یادگاری می گرفت و در جمع خبرنگاران خطاب به ایرانیان اعلام می کرد که کشوری با جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی دارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.