اجلاس روسای آموزش و پرورش؛ یک همایش تشریفاتی؟

بیست و نهمین اجلاس سه روزه روسای آموزش و پرورش سراسر کشور از روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ، در سالن همایش های رازی واقع در بزرگراه همت جنب برج میلاد آغاز شد. مرکز همایش های رازی یک سالن اصلی با گنجایش ۱۰۶۰ نفر است و چندین سالن فرعی دارد. سال پیش همایش سالانه روسای آموزش و پرورش در مرکز همایش های بین المللی کنفرانس سران برگزار شد. همان زمان در رسانه ها این پرسش مطرح شد که چرا وزارتخانه فقیری مانند آموزش و پرورش، مبلغ کلانی، خرج برگزاری یک همایش تشریفاتی می کند؟ به نظر می رسد با توجه به افزایش قیمتها ، هزینه برگزاری همایش امسال، کمتر از سال پیش نباشد.

وزیر آموزش و پرورش گویی در پاسخ به منتقدانی که این گونه ریخت و پاش ها را غیر ضروری می دانند گفت : “آموزش و پرورش سالنی مناسب برای برگزاری اجلاس روسای این وزارتخانه ندارد، اما در حال ساخت سالنی مناسب در اردوگاه باهنر هستیم تا آموزش و پرورش بتواند اجلاس های خود را در آنجا برگزار کند”. بحث هزینه ها، به این دلیل برجسته می شود که عمده وقت این گونه همایش ها صرف سخنرانی های تشریفاتی مقامات رسمی می شود و معمولا دستاوردی برای آموزش و پرورش ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در سخنان خود، امسال را مهمترین سال در تحول بنیادین آموزش و پرورش نامید . سالی که قرار است نظام آموزشی ۶-۳-۳ اجرا شود. هر چند وزیر از طراحی ۲۹۰ اقدام ملی برای زیرساخت های تحول بنیادین سخن گفت . اقدامات مهم و شناخته شده وزیر در این ۳۰ ماه حضور در آموزش و پرورش ، طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ، تغییر ساختار آموزشی یا ۶-۳-۳ و طرح شنای دانش آموزان ، تغییر کتابهای درسی بعضی پایه های تحصیلی و هوشمندسازی برخی مدارس و تصویب سندملی آموزش و پرورش است. که می توان بیش از ده اقدام ملی در آموزش و پرورش را فهرست کرد.اما برای رفع این ابهام لازم است که دفتر وزیر و یا روابط عمومی فهرست این ۲۹۰اقدام ملی را منتشر کند.

بیمه طلایی معلمان که تا چند ماه پیش به عنوان مهم ترین طرح رفاهی وزارتخانه معرفی می شد ، مدتی است که از تبلیغات رسمی وزارتخانه حذف شده است. بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته هم بعد از چند بار ثبت نام از بازنشستگان به صورت آنلاین و حضوری ، در فروردین ماه امسال به دلیل اختلاف بین سازمان بازنشستگی و آموزش و پرورش و شرکت بیمه ایران کاملا به محاق رفت.

وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه درباره مسائل مالی صحبت نمی‌کند، گفت: “باید زندگی معلم با حقوق، اداره شود نه با اضافه کارهایش”. سخن وزیر کاملا صحیح است ، اما وزیر توضیح نداد که یک معلم چگونه می تواند هزینه های زندگی خود و خانواده اش را با حقوق های ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی، پوشش دهد؟ در محافل داخلی وزارت گفته می شود که وزیر ترجیح می دهد بحث رفاهیات معلمان را با چراغ خاموش پیش ببرد، چرا که ممکن است اطلاع رسانی در مورد افزایش رفاه معلمان، اعتراض کارکنان سایر وزارتخانه ها را برانگیزد! به رغم اینگونه تبلیغات آشکار و پنهان ، در فیش های حقوقی معلمان ، نشانی از رفاه دیده نمی شود و کمک های غیر نقدی هم مدتهاست که قطع شده است.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش از افزایش ۱۵ درصدی حقوق فرهنگیان در سال جاری خبرداد. این افزایش که برای همه کارکنان دولت یکسان است ، هنوز در احکام حقوقی اعمال نشده است و البته تناسبی با نرخ تورم ندارد. بانک مرکزی میزان تورم رسمی در سال گذشته را بیش از ۲۰ درصد اعلام کرده است و میزان تورم در چهار ماه اول سال ۹۱ نیز بسیار فراتر از ۲۰ درصد است. همه محاسبات حاکی از آن است که قدرت خرید معلمان سال به سال کاهش یافته و سفره معلمان کوچکتر می شود.

مهم ترین دغدغه کنونی وزیر، اجرای طرح ۶- ۳-۳ است. در حالی که هنوز مرحله اول این طرح اجرا نشده است ، وزیر آموزش و پرورش از اجرای مرحله دوم طرح خبر داد و گفت : “در مرحله دوم که “۳ـ۳ـ۳ـ۳″ است، دوره ابتدایی به دو سه سال تقسیم می شود که اول تا سوم ابتدایی با چهارم تا ششم ابتدایی از هم جدا می شوند که هنوز شرایط برای اجرای بخش دوم آماده نشده است، اما برخی مدارس کار را شروع کردند”.

وزیر فاش کرد که در سالهای گذشته نوبت صبح مدارس و بهترین ساختمان های آموزش و پرورش به دانشگاه آزاد و پیام نور اجاره داده شده بود و اکنون با این موضوع برخورد شده است. وی البته آماری از ساختمانهای اجاره داده شده و مدت و مبلغ اجاره ارائه نداد و به نوع برخورد وزارتخانه با این مساله و تعداد ساختمانهای اجاره ای پس گرفته شده هم اشاره نکرد. هنگامی که علیرضا علی احمدی در سال ۸۶ از دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش منتقل شد و بر صندلی وزارت نشست، این موضوع در رسانه ها مطرح شد که تعدادی از ساختمانهای آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه پیام نور قرار گرفته است. وزیر آموزش و پرورش وقت این خبرها را تکذیب کرد. اجاره دادن ساختمانهای آموزش و پرورش از این نظر شگفت انگیز است که آموزش و پرورش خود همیشه با کمبود شدید فضاهای آموزشی مواجه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ” پیش دبستانی غیردولتی است و اصلا درست نیست که بخواهیم مدارس دولتی را در نوبت صبح به پیش دبستانی اختصاص دهیم و دانش آموزان مجبور باشند در نوبت عصر درس بخوانند”. کمبود فضای آموزشی استدلال درستی برای واگذاری پیش دبستانی به مدارس غیر انتفاعی نیست. در میان ۱۳۱ حکم الزام آور سند تحولی آموزش و پرورش ، که به گفته وزیر قانون اساسی این وزارتخانه است، دو حکم در باره گسترش پیش دبستانی ها توسط وزارتخانه دیده می شود و هیچ جای سند گفته نشده که دوره پیش دبستانی “غیردولتی” است. علاوه بر این در بسیاری از کشورهای جهان ، برگزاری دوره پیش دبستانی برای کودکان ۴ و ۵ ساله از وظایف آموزش و پرورش است. برخورد سلیقه ای و گزینشی با احکام سند تحول بنیادین ، اعتبار سند را خدشه دار می کند.

حاجی بابایی در بخشی از سخنان خود ، مخالفان را متهم به کارشکنی کرد و گفت : ” برخی می گویند چرا وزیر انقدر عجله می کند، من می گویم چرا آنها عجله دارند که من عجله نکنم … “. تا زمان اجرای طرح ۶-۳-۳ در مهرماه ، دو ماه فرصت باقی مانده است. با این حال دانش آموزان ، معلمان ، مدیران مدارس ابتدایی و راهنمایی و مهم تر از همه اولیای دانش آموزان اطلاع چندانی از جزییات طرح ۶-۳ ۳ ندارند و ظاهرا ابراز اطمینان مدیران در خصوص اینکه همه چیز روبراه است و برای همه چیز پیش بینی های دقیقی شده است ،نتوانسته گروه های ذینفع را قانع کند. چگونگی تامین فضای آموزشی برای تشکیل کلاس های ششم ، چگونگی تامین معلم آموزش دیده برای جبران کسری آموزگار در مقطع ابتدایی ، سرنوشت مردودی های کلاس اول راهنمایی ، سرنوشت معلمان مازاد دوره راهنمایی پرسش هایی است که جواب روشنی برای آنها ارائه نشده است .

*کارشناس مسائل آموزشی

۴۵۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.