اجلاس ریو+۲۰ درباره چیست؟

 اولین نشست هماهنگی حوزه غیردولتی برای شرکت در اجلاس ریو، روز سه شنبه ۲ خرداد برگزار شد.
اجلاس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار که بزرگترین و معتبرترین گردهمایی سازمان ملل متحد می باشد، با عناوینی همچون “اجلاس ریو”، “کنفرانس ریو” و “اجلاس زمین” شناخته می شود. این اجلاس در سال ۱۹۹۲ در شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز به کار کرده است و در آن نماینده هایی از ۱۷۲ کشور دنیا و ۲۴۰۰ نفر از گروه های غیر دولتی (NGO) شرکت نمودند.

از زمان شروع به کار این اجلاس کشورهای جهان متوجه شدند، توسعه پایدار تنها با حضور دولت ها به اهداف خود دست نخواهد نیافت. بنابراین نیاز است که تمام گروه های جامعه و همه اقشار مردم از جمله، کشاورزان، کارمندان، تجار، دانش آموزان، دانشجویان، محققان، اساتید دانشگاه ها و …. در این زمینه مشارکت فعال داشته باشند. با توجه به این موضوع و دستورالعمل ۲۱ (Agenda21) نه گروه اصلی و مهم (Major Groups) تشکیل شدند که عبارتند از:

تجارت و صنعت، کودکان و جوانان، کشاورزان، افراد بومی، مقامات محلی، سازمان های غیردولتی، نهادهای علمی و تکنولوژی، زنان، کارگران و سندیکای کارگری از بزرگترین رویدادها با هدف دستیابی به توسعه پایدار در دهه گذشته (از ژوهانسبورگ۲۰۰۲  تا ریو ۲۰۱۲)، شناسایی علل بروز رکود و بحران­های اقتصادی در دهه گذشته و تلفیق مباحث افتصادی با معیارهای زیست محیطی در جهت کاهش این بحران ها است که تحت عنوان ” اقتصاد سبز برای کاهش فقر ”  بعنوان یکی از دو موضوع اصلی در دستور کار ریو + ۲۰ قرار گرفته­است. همچنین با توجه به ضرورت نهادینه شدن توسعه پایدار در تمامی برنامه های توسعه ای ملی ، منطقه ای و بین المللی کشورها و لزوم ایجاد چارچوب جهانی مشخص برای این مهم،‌ ” چارچوب نهادینه توسعه پایدار” و هدایت حاکمیت جهانی به سوی ” حاکمیت بین­المللی زیست محیطی­” دیگر دستور کار اجلاس ریو + ۲۰ اعلام شد.

کشورها و سازمانها به تنهایی نمی­توانند به توسعه پایدار دست یابند، مگر اینکه با مشارکت محلی،ملی، منطقه ای و جهانی دستبابی به اهداف توسعه پایدار را تحقق بخشند،توسعه ای که نیاز نسل کنونی را همزمان با حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده بشری برآورده می­کند.

اجلاس ریو + ۲۰ در تاریخ ۲۲-۲۰ ژوئن ۲۰۱۲ برابر با۳۱ خرداد الی ۲ تیرماه سال جاری در شهر ریو دو ژانیرو برزیل برگزار می شود و جمعی از سازمان­های غیردولتی قصد دارند در این اجلاس حضور یافته و ضمن تبادل تجربه، دستاوردهای ایران در این حوزه را در دسترس شرکت کنندگان قرار دهند.

موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، زنان طرفدار توسعه پایدار، دفتر توسعه محلی عودلاجان، انجمن زنان مبارز مسلمان؛ خانه فرهنگ و توسعه پایدار ، انجمن صلح و محیط زیست از جمله سازمان­هایی هستند که قصد شرکت در این اجلاس را دارند.

بدین وسیله از همه نهادها، سازمان­های غیردولتی و افراد مستقل دعوت می شود در صورت تمایل اطلاعات و برنامه­های خود را در اختیار این گروه قرار داده تا با ذکر منبع در آن اجلاس توزیع شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۰۵۰۱۵۷ تماس حاصل فرمایید.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.