اجلاس نم مانع مستحکمی در برابر سلطه‌گری آمریکا در منطقه ایجاد کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به برگزاری اجلاس نم در تهران گفت: لازم است این اجلاس مانعی جدی در برابر سلطه‌گری آمریکا در منطقه ایجاد کند.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری بر تحولات امروز منطقه داشته باشد، گفت: اگر این اجلاس به خوبی هدایت و مدیریت شود، قطعا نقش والایی در اصلاح و جهت‌گیری‌های سازمان‌ها و مجامع‌ بین‌المللی و تحولات منطقه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: آنچه که امروز در عراق، افغانستان و سوریه شاهد هستیم، نشان می دهد که نهادهای‌بین‌المللی ناکارآمد هستند و صرفا سازمان‌ملل و مجامع بین‌المللی،استکبار جهانی را در تصمیمات خود همراهی می‌کنند که این یک نوع وادادگی و واماندگی این نهادها در انجام رسالت جهانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این موضوع نشان‌دهنده آن است که این نهاد‌ها توان و تاثیرگذاری خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: یکی از بحثهایی که باید در اجلاس کشورهای غیر متعهد مطرح شود موضوع کارآمد‌سازی نهادهای بین‌المللی است، ضمن آنکه جلوی کارهای خلاف قانون کشورهای صاحب زور نیز باید گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است یکی از محورهای نشست سران کشورهای غیر متعهد بحث سوریه و تحولات این کشور باشد، اظهار داشت: در این نشست می‌توان مشکلات سوریه را از طریق دیپلماسی و فشار آوردن بر آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه مرتفع کرد و این کشورها می توانند یک طرح را برای برون‌رفت از بحران سوریه تدوین کنند که این طرح در کنار تامین منافع ملت سوریه، معارضین سوری را نیز پای میز مذاکره بکشاند تا به یک توافقی با محوریت دولت سوریه برسند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: این طرح می‌تواند به معنی به بن‌بست رسیدن طرح نظامی امریکا که از سنگر دفاع انداختن سوریه در منطقه است بشود، چرا که آمریکا به دنبال آن است که تمام زیر ساخت‌های سوریه را مانند عراق تخریب کند که در این صورت ملت سوریه ضرر خواهند دید، بنابراین کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد باید مانعی جدی در مقابل سلطه‌گری آمریکا در منطقه ایجاد کند.

انتهای پیام/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.