اجماع در شورای امنیت درخصوص سوریه غیر ممکن است

به گزارش ایرنا ، ‘ژرالد آراد’با اشاره به وتوی قطعنامه های پیشنهادی غرب توسط پکن و مسکو مدعی شد که آن قطعنامه ها متعدل و متوازن بوده و اشاره به بند هفتم منشور سازمان ملل درباره سوریه نه به معنای حمله نظامی بلکه به این معنی بود که در صورت عدم اجرای قطعنامه ها اقدامات دیگری از سوی این شورا انجام می شد.

وی بدون اشاره به ماهیت این اقدام های احتمالی افزود: شکاف و ناتوانی شورای امنیت برای دستیابی به اجماع بر سر سوریه این شورا را ضعیف جلوه داده است که پیامدهای خطرناکی می تواند داشته باشد.

نماینده دائم فرانسه با اذعان به اینکه شکاف میان اعضای شورای امنیت پر شدنی نیست افزود: ما هیچ پیشرفتی در شورای امنیت نخواهیم داشت و به همین دلیل مساله سوریه را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح خواهیم کرد.

وی گفت : سعی خواهیم کرد حداقل بر سر مساله انسانی در سوریه به توافق دست یابیم.

آراد در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت نیروهای ناظر صلح سازمان ملل در سوریه اشاره کرده و گفت :به نظر من ماموریت این نیروها در سوریه تمدید نخواهد شد.

وی با اشاره به سخن ژنرال رابرت مود فرمانده پیشین نیروهای ناظر بین المللی در سوریه درباره گسترش خشونت ها در آن کشور گفت : این مساله مانعی برای ادامه فعالیت و در نتیجه تمدید ماموریت نیروهای ناظر است.

رئیس دوره ای شورای امنیت با اشاره به اینکه ناظران صلح دو وظیفه جلوگیری از خشونت و آغاز گفتگوهای سیاسی را داشتند که هیچ کدام تحقق نیافته است تلویحا گفت فرانسه به تمدید ماموریت این نیروها در جلسه آینده شورای امنیت رای نخواهد داد.

وی تصریح کرد : توافق و اجماعی درباره ماموریت این نیروها نخواهد بود و کار آن ها در ۱۹ اوت به اتمام خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه فرانسه و غرب به تلاش برای متحد ساختن اپوزیسیون سوریه ادامه خواهد داد مدعی شد که فرانسه تنها از مخالفان حکومت آن کشور پشتیبانی سیاسی کرده و تنها تجهیزات غیرکشنده به آن ها می دهد.

به گفته وی وزیرخارجه فرانسه در صدد برگزاری اجلاسی برای بررسی مساله سوریه است که جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد.

ژرالد آراد همچنین گفت که شورای امنیت برای یافتن جانشینی برای کوفی عنان تلاش کرده و در این خصوص با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب رایزنی خواهد شد.

وی همچنین با ارائه گزارشی درباره برنامه ماهانه شورای امنیت گفت مساله سوریه، مالی و اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره آن کشور و همچنین مساله سومالی و سودان در راس برنامه های این شورا در ماه اوت خواهد بود.

۱۵۹۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۸۷۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.