احترام ایران به مردی که انقلاب اسلامی را دوست داشت

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
۲ سال پس از آنکه نلسون ماندلا رهبرجنبش ضد‌آپارتاید و مبارز راه آزادی، از حبس ۲۷ساله خود رهایی می‌یابد به ایران می‌آید تا قدردان همراهی ایران اسلامی با مبارزان آفریقای‌جنوبی باشد.

اسطوره ماندگار مقاومت،  در سن ۹۵سالگی از دنیا رفت. ایران به مردی که جهان را با صلح می‌خواست و مردی که انقلاب ایران را دوست داشت ادای احترام کرد. نلسون ماندلا تیرماه سال ۷۱برای نخستین بار به ایران سفر کرد. او ۳۱تیرماه در قامت رهبر کنگره ملی آفریقا به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت. سفیر سابق ایران در زامبیا دربارهٔ سفر تاریخی ماندلا به ایران می‌نویسد: ماندلا در دیدار با رهبر معظم انقلاب در مورد تاثیر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در قیام مردم آفریقای جنوبی اظهار داشت: «تاریخ هرگز نقش ایران را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلابی بزرگ که جهان را تحت تاثیر قرار داده، برای من سبب افتخار است و مردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ ایران به انتظار نشسته‌اند.» ۲۵مهرماه سال ۷۸هم بار دیگر به حضور رهبر معظم انقلاب رفت و در این دیدار با تمجید از شخصیت بی‌نظیر امام‌خمینی گفت:

امام خمینی نه‌تنها رهبری بزرگ برای ایران بود بلکه رهبری برای تمامی نهضت‌های آزادیبخش جهان به شمار می‌رفت. او گفت: ما خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانیم. در سال ۸۰رهبر معظم انقلاب در دیدار جوانان و فرهنگیان رشت به بحث‌های مطرح شده در این دیدارها اشاره فرمودند. نخستین حضور ماندلا در ایران مقارن با روزهای ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. چند سال بعد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اواخر دوران ریاست‌جمهوری خود سفری به آفریقای جنوبی داشت که ماندلا برخلاف عرف دیپلماتیک شخصا در فرودگاه ژوهانسبورگ منتظر رئیس‌جمهور وقت ایران می‌شود. سفر دوم اسطوره مقاومت آفریقا در سال ۷۸و در ایام دولت اصلاحات به ایران صورت گرفت.

ادای احترام متقابل مقامات ایران و ماندلا به یکدیگر در تمام سال‌های پس از انقلاب ادامه داشته است. آخرین دست از احترام مقامات کشورمان به ماندلا پیش از مرگ او را باید در سفری که محمدجواد ظریف به آفریقای‌جنوبی داشت دید. ظریف آبان‌ماه امسال در جریان سفرش به این کشور، برای ماندلایی که در بیمارستان بستری بود دسته گل ارسال کرد. دیروز حسن‌روحانی، رئیس‌جمهور با صدور پیامی، درگذشت نلسون ماندلا – رهبر پیشین آفریقای جنوبی – را به رئیس‌جمهور و ملت بزرگ این کشور تسلیت گفت و از او به‌عنوان مردی یاد کرد که پس از پیروزی و به بار نشستن مبارزات، اخلاق و سیاست را به‌هم پیوند زد و شیرینی بخشش را حتی به زندانبانان و به بند‌کشندگان خود چشانید.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم در پیامی نلسون ماندلا را نمونه یک انقلابی آزادیخواه دانست که نه‌تنها در برابر ستم، نژادپرستی و آپارتاید مقاومت کرد و بر آن پیروز شد بلکه بر قدرت، خشم، کینه، خشونت و انتقام‌جویی نیز پیروز شد. در نمازجمعه تهران نیز سیداحمد خاتمی از تریبون نمازجمعه درگذشت ماندلا را به مردم آفریقای جنوبی تسلیت گفت. علی لاریجانی رئیس مجلس هم در پیامی ماندلا را نماد قیام‌های ضد‌نژادپرستی دانست و نوشت: اقدامات وی آموزه‌ها و الگویی برای همه آزادیخواهان و آزاداندیشان است. احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به درگذشت رهبر جنبش ضد‌استعماری آفریقای جنوبی از نامگذاری خیابانی در تهران به نام نلسون ماندلا خبر داد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.