احتساب کیلویی خودرو پراید از سوی سایپا اعلام شد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت موضوع هزینه تمام شده تولید خودرو در کشور را برجسته کرده است.

سایپا : در حالیکه خودروسازان اعلام کرده‌اند با قیمت‌های فعلی تولید خودروها زیان ده بوده و این قیمت‌ها باید افزایش یابد برخی از منتقدان اظهار می‌کنند قیمت خودروهای داخلی باید کاهش یابد.

در این شرایط قیمت پراید به عنوان پرتیراژترین سواری تولیدی کشور نیز از حساسیت زیادی نزد قشر اعظم خریداران خودروهای داخلی قرار دارد. حدود دو سال پیش طرح جمله مشهور “اصلا پراید کیلویی چند؟!” از سوی یک مقام مسوول وقت، موضوع قیمت تمام شده خودروهای داخلی را به موضوع روز جامعه تبدیل کرد.

در این شرایط نگاهی به ‌هزینه‌های تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد که قیمت تمام شده تولید یک دستگاه پراید با فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا و با استاندارد یورو ۲ حدود ۱۹ میلیون و هفتصد هزار تومان است.

براین اساس حدود ۱۱ میلیون تومان از این مبلغ مربوط به هزینه مواد اولیه به کار رفته در این خودرو است که شامل حدود ۲۷۰ هزار تومان مواد پلیمری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ورق و انوع فولاد، ۲۶۰ هزار تومان لاستیک، ۱۱۰ هزار تومان مس، ۱۸۰ هزار تومان آلومینیوم، ۱۴۰ هزار تومان چدن و حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سایر مواد اولیه به کار رفته در تولید این خودرو به اضافه هزینه‌های تولید شرکتهای قطعه‌ساز و همچنین حدود ۱۶۰۰ دلار ارزبری برای واردات قطعات خاص (با ارز به طور میانگین ۳ هزار تومانی) است.

همچنین با احتساب هزینه‌های تولید و مونتاژ در شرکت خودروساز، هزینه‌های فروش و خدمات پس از فروش، هزینه‌های مالی، مالیات، عوارض دولتی، هزینه‌های شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و بیمه، در نهایت قیمت تمام شده تولید یک دستگاه پراید با مشخصات یاد شده حدود ۱۹ میلیون و هفتصد هزار تومان است.

بنابراین با توجه به وزن تقریبی پراید (حدود ۹۰۰ کیلوگرم) قیمت تمام شده تولید هر کیلو پراید برای شرکت خودروساز حدود ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت فروش یک دستگاه پراید ۱۱۱ مدل SX در بازار آزاد حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

— .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.