احتمالات جدی برای منشأ بوی مرموز در تهران / ضرورت تعیین متولی برای سنجش بو

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه نمی‌شود در کوچه و خیابان دنبال منشا بو باشیم، گفت: لازم است تمام دستگاه ها مشارکت کنند و همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند. ما هم این آمادگی را داریم که نهایت همکاری را در این خصوص انجام دهیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بوی مرموز برای اولین بار در اوایل دی ماه سال ۱۳۹۷ به مشام تهرانی‌ها رسید، بویی که به مدد شبکه‌های اجتماعی و هشتگی به نام #بوی_مرموز خیلی زود ترند شد و کاربران بسیاری در نقاط مختلف شهر از استشمام آن در محدوده حضور خود در شهر تهران خبر دادند. پس از آن بود که مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای بسیاری در مورد منشاء این بو از سوی مسئولان مختلف مطرح شد که حتی برخی از آنها در میان شهروندان واکنش برانگیز هم شد، اما در نهایت منشاء قطعی برای این بو اعلام نشد یا حداقل به اطلاع افکار عمومی نرسید.

حدود یک سال بعد یعنی در اواخر آذرماه سال گذشته بود که رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از خریداری دو دستگاه سنجش بو خبر داد و گفت: این دستگاه، ترکیبات بو را مشخص می کند و از این طریق می توان به منشاء رسید. او در عین حال تاکید کرد که برای صحت سنجی مناسب تر باید حداقل ۱۵ دستگاه در سطح شهر نصب شود.

حالا با گذشت نزدیک به دو سال از ماجرای بوی مرموز و یکسال از خرید دستگاه سنجش بو، دوباره بویی مرموز به تهران برگشته و خبرساز شده است. در این شرایط این سوال وجود دارد که آیا دستگاه‌های سنجش بو که ازسوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خریداری شده بود، مورد استفاده قرار گرفته است. رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا به این پرسش پاسخ داده است.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره استفاده از این دستگاه ها گفت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که باید یک سازمان به عنوان متولی رسیدگی به این موضوع و منشایابی آن مشخص شود و دیگر بخش ها و دستگاه ها هم در یافتن آن با این سازمان همکاری و همراهی داشته باشند.
کرمی محمدی با بیان اینکه نمی‌شود فقط در کوچه و خیابان دنبال منشا بو باشیم، گفت: لازم است تمام دستگاه ها مشارکت کنند و همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم این آمادگی را دارد که نهایت همکاری را در این خصوص انجام دهد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی نیز ما با استفاده از دو دستگاه اقداماتی را بر سنجش منشا بود انجام دادیم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم و البته احتمالات جدی وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره سازوکار فعالیت  دستگاه های خریداری شده نیز گفت: دستگاه های سنجش بو، ترکیبات گازهای موجود در هوا را بررسی کرده و با آنالیز آن، مشخص مِی شود که چه ترکیباتی سبب بروز و ایجاد بو شده اند. در موارد فعلی و پیشین هم این دستگاهها وجود عنصر گوگرد را تشخیص داده اند. اما منشأ تولید این گوگرد کجاست نیاز به همکاری متولیان مراکز مستعد تولید بو دارد. تا اینجا با بررسی‌های مختلف تقریبا محرز شده است که آرادکوه نمی تواند منشأ این بو در ماه‌های آذر و دی باشد که در سالهای اخیر موجب آزار شهروندان شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.