زلزله شیراز دقایقی پیش / احتمال زلزله در شیراز و فارس امروز (اسفند ۱۴۰۲)

دقایقی پیش زلزله ای به بزرگی ۲٫۹ ریشتر شیراز و دیگر شهرهای استان فارس را لرزاند و موجب وحشت مردم این منطقه شد. آخرین اخبار و جزئیات زلزله امروز شیراز در این خبر اطلاع رسانی میگردد.

خبر فوری: به اطلاع کاربران خبرگزاری ممتازنیوز میرساند، ساعت ۲۲:۰۵ امروز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ زلزله ای به بزرگی ۲٫۹ ریشتر استان فارس را لرزاند، مرکز این زلزله در ۱۲ کیلومتری شهر شیراز بود که با توجه به شدت این زمین لرزه در شیراز و شهرهای اطراف نیز احساس شد.

تاریخ وقوع زلزله:دوشنبه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵:۴۳
بزرگی زلزله:۲.۹ ریشتر
موقعیت رومرکز زلزله:۲۹.۶۹ شمالی و ۵۲.۴۴ شرقی
عمق:۵ کیلومتر
منطقه:استان فارس
فاصله‌ها:۱۲ کیلومتری شیراز، فارس
۲۸ کیلومتری خانه زنیان، فارس
۲۹ کیلومتری زرقان، فارس
زلزله شیراز
تاریخ وقوع زلزله:دوشنبه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۷:۰۱
بزرگی زلزله:۳.۲ ریشتر
موقعیت رومرکز زلزله:۲۸.۸۶ شمالی و ۵۲.۵۴ شرقی
عمق:۱۷ کیلومتر
منطقه:استان فارس
فاصله‌ها:۳ کیلومتری فیروز آباد، فارس
۲۱ کیلومتری میمند، فارس
۸۳ کیلومتری شیراز، فارس
زلزله شیراز

کارشناس زلزله شناسی و مهندسی زلزله خبرگزاری ممتاز نیوز با بیان اینکه کانون زلزله امروز در نزدیکی شیراز قرار دارد، افزود: زلزله های اخیر مربوط به گسل شمالی جنوبی کازرون است و احتمال می رود زلزله ی امروز با گروهی از زمین لرزه ها در این منطقه از استان فارس همراه بوده و احتمالا در شهر شیراز نیز احساس شود.

 ایشان با اشاره به اینکه گسل کازرون و گسل منطقه کوهمره سرخی از جمله گسلهای استان به شمار می روند که نسبت  به دیگر گسلها فعال‌تر هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه دو گسل فعال در این استان وجود دارد همواره شاهد وقوع زمین لرزه هایی در فارس هستیم.

گسل شیراز

شایان ذکر ساعت ۰۲:۱۳:۳۱ روز جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ زلزله ای به بزرگی ۴٫۹ ریشتر در ۳۶ کیلومتری شیراز در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده بود که خوشبختانه خسارتی در پی نداشت.

تاریخ وقوع زلزله:جمعه، ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۳:۳۱
بزرگی زلزله:۴.۹
موقعیت مرکز زلزله:۲۹.۶۷ شمالی و ۵۲.۱۵ شرقی
عمق:۱۰ کیلومتر
منطقه:استان فارس
فاصله‌ها:۰ کیلومتری خانه زنیان، فارس
۳۶ کیلومتری شیراز، فارس
۴۱ کیلومتری بیضا، فارس
زلزله شیراز

آخرین آمار خسارت زلزله امروز

بلافاصله بعد از زلزله شیراز، تیم‌های ارزیاب به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده و تمامی دستگاه‌های امدادی نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی و مالی ای نداشته است.

تعدادی از مردم شیراز برای احتیاط از وقوع زلزله های بعدی به مقابل خانه های خود در کوچه و خیابان های سطح شهر آمدند.

احتمال زلزله در شیراز

کارشناس زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت: با توجه به لرزه خیز بودن منطقه احتمال زلزله در این حد و بیشتر در استان فارس و شیراز می رود.

وی با اشاره به سابقه لرزه خیزی منطقه خاطر نشان کرد: محل بروز این زلزله محلی است که از اسفند ۱۳۷۲ تا تیر ۱۳۷۳ چندین زمین لرزه در این منطقه رخ داده است و در اردیبهشت ۸۷ زلزله “کره بس” رخ داد که نزدیک این کانون زلزله اتفاق افتاد. این منطقه زلزله هایی با بزرگای بیش از ۵ در مقیاس ریشتر را تجربه کرده است.

وی با اشاره به احتمال زلزله در شیراز، خاطر نشان کرد: استان فارس علاوه بر روند شمالی جنوبی گسل فیروز آباد و فراشبند، دارای گسل های دیگری چون “کازرون” است که بخشی از این گسل از استان فارس عبور می کند.

این گسل با روند روند شرقی- غربی از کنار شهر “قیر و کارزین” عبور می کند، این منطقه محلی است که در فروردین سال ۱۳۵۱ زلزله ای با بزرگای ۶٫۹ در آن رخ داد و تلفات زیادی را بر جای گذاشت.

کارشناس پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با تاکید بر اینکه این زلزله از مهمترین زلزله های ۱۰۰ سال اخیر در استان فارس است، اضافه کرد: زلزله “کره بس” در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ که میان شیراز و کازرون رخ داد دارای تلفات کمی بوده است.

وی در خصوص احتمال ادامه روند زمین لرزه در روزهای آینده، توضیح داد: در منطقه زاگرس زلزله ها به صورت فوج گونه است به گونه ای که به جای رخ دادن یک زلزله، یک ردیف از زلزله ها رخ می دهد.

پی در پی اتفاق افتادنها به صورت گروهی از زمین لرزه هایی با بزرگای متوسط تا کم است و ممکن است تا روزها لرزه هایی داشته باشیم.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نام شما...:

    از حفره ای است که تولیت حرم تیمه شعبان به اسم بیملرستان در حرم کند
    حال هوای حریم خراباتی را خراب نکنه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.