احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه برای دومین بار مطرح کرد

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:
یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جمع‌آوری ۳۰ امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

 بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای دومین بار است که طی دو‌ماه اخیر توسط این نماینده در مجلس مطرح می‌شود. موسی‌الرضا ثروتی دراین باره به ایلنا گفت: یک هفته به وزیر آموزش و پرورش فرصت داده‌ایم تا خواسته‌های نمایندگان را برآورده و اقدامات خود را اصلاح کند. ‌او همچنین اظهار کرد: کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار است موضوعات مربوط به استیضاح وزیر آموزش و پرورش ازجمله استخدام‌های غیرقانونی را دنبال کند و نتیجه را به کمیسیون گزارش بدهد.

ثروتی تصریح کرد: اگر وزیر آموزش و پرورش در مدت اعلام شده اقدامات لازم راانجام ندهد استیضاح ایشان اعلام وصول خواهد شد. وی با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش ۱۰ بند دارد، افزود: یک بند آن مربوط به نظام آموزشی ۳-۳-۶ است زیرا اسناد پشتیبانی و مطالعات لازم برای اجرای آن تهیه نشده است.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ را به‌دلیل اینکه مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد غیرقانونی اعلام کرد.

امضاهای سرگردان

دقیقا دو ‌ماه پیش نیز بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد که نافرجام ماند. البته در آن زمان دلیل استیضاح حاجی‌بابایی اجرای شتابزده طرح تغییر ساختار نظام آموزشی نبود بلکه برخی نمایندگان بر این باور بودند که در استخدام نیرو در آموزش و پرورش پارتی‌بازی شده است.

او گفت: پس از نطقی که در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس داشتم ۳۰نماینده با مراجعه به من به‌صورت شفاهی برای استیضاح آقای حاجی‌بابایی اعلام آمادگی کردند، این درحالی است که استیضاح وزیر تنها ۱۰ امضا می‌خواهد. ثروتی با اشاره به استخدام غیرقانونی ۲۰هزار نفر در آموزش و پرورش اظهار کرد‌: براساس ماده ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری به‌کارگیری هرگونه نیرو در دولت به‌صورت استخدام رسمی و پیمانی و قرارداد معین به اعلام عمومی برگزاری آزمون و گزینش نیاز دارد‌ و ازهمین‌رو دولت حق ندارد بدون آزمون و گزینش، نیرو بگیرد؛ حتی اگر به‌صورت قراردادی باشد‌.

نماینده بجنورد با بیان اینکه آموزش و پرورش برای استخدام نیروهای قراردادی اعلام عمومی نکرده است، افزود‌: در چنین شرایطی قوم و خویش‌های مدیران کل به استخدام درمی‌آیند و این عین بی‌عدالتی است. وقتی از آموزش و پرورش پرسیدم که چرا برای استخدام نیرو‌ها فراخوان نداده‌اید با این پاسخ مواجه شدم که اگر اعلام عمومی می‌کردیم تعداد زیادی برای ثبت نام می‌آمدند‌.

او افزود: طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را در مورد عملکرد آموزش و پرورش به رئیس مجلس اعلام کرده‌ام و درآن براین نکته تأکید شده که اگر وزیر آموزش و پرورش رویه خود را تغییر ندهد استیضاحش خواهم کرد. البته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفته که نامه از سوی رئیس مجلس به کمیسیون ارجاع شده است و در جلسه این هفته این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت‌. ثروتی خاطرنشان کرد‌: اگر در جلسه کمیسیون قانع نشدم، استیضاح وزیر آموزش و پرورش را دنبال می‌کنم‌.

شهریور ۸۹ و ۴۰ امضا برای استیضاح

شهریور ۸۹ نیز بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای ۴۰ نماینده مطرح شد. قاسم محمدی، نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس دلایل استیضاح را چنین بر شمرد: برخورد نامناسب با معلمان و رعایت نشدن کرامت انسانی در توزیع معلمان در کشور، ساماندهی نشدن وضعیت آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تبعیض در اجرای آزمون جذب معلمان، دلایل استیضاح حاجی‌بابایی هستند.

البته مرداد‌ماه امسال نیز موضوع احتمال لغو طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس مطرح شد. عباس مقتدایی خوراسگانی، ‌عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت: طراحان معتقدند که باید دوباره این زمان به تعلیم، تربیت و آموزش دانش‌آموزان اختصاص پیدا کند. وی با مدنظر قرار دادن فوریت تصویب این طرح افزود: به‌زودی فوریت طرح لغو طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس در صحن مجلس بررسی خواهد شد که امیدواریم هرچه زودتر به تصویب برسد. البته این موضوع پس از برگزاری نشست مشترک اعضای کمیسیون مجلس با مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش در مشهد منتفی شد.

نگران استیضاح نباشید

هنگام مطرح شدن بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش در تابستان ۸۹او اعلام کرد: «نگران استیضاح من نباشید»، پس از آن تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و بحث استیضاح فروکش کرد. حاجی‌بابایی نیز در تفسیر این جمله که «نگران استیضاح من نباشید»، به فارس گفت: منظور من از اینکه گفته بودم نمایندگان مجلس دوستان من هستند، این بود که نمایندگان در مجلس را می‌شناسم و می‌توانم برای آنها توضیح دهم.


RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. یک معلم خسته از دروغ:

    ما معلمان دیگر فریب این رفتارهای نزدیک انتخابات را نمی خوریم. وزیر ما بی عرضه هست اما مگر نمایندگان با عرضه برای ما چه کار کرده اند؟ مطمئن باشید اگر تا پیش از انتخابات تغییر واقعی در احکام حقوقی خودمان نبینیم اجازه نخواهیم داد یک نفر از نمایندگان فعلی رأی بیاورد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.