احتمال افزایش ۲۰ درصدی حداقل مزد ۹۲

۱۵م دیماه ،

۲ برابر شدن یکباره حداقل مزد کارگران می تواند منجر به تعدیل نیرو و فشار بسیار به کارفرمایان شود؛ بنابراین خواسته جامعه کارگری رشد حداقل مزدی منطقی و قابل اجرا است.

ممتازنیوز: نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران از برگزاری جلسات ویژه مزد با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت خبر داد و گفت: در یکسال قبل متوسط هزینه سبد معیشت خانوار ۶۲ درصد افزایش یافته است.

ابوالفضل فتح الهی در گفتگو با مهر از تازهترین اقدامات و مذاکرات صورت گرفته در زمینه تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار خبر داد و گفت: شورای عالی کار از نمایندگان کارگری و کارفرمایی خواسته است تا گزارشاتی را دربارهٔ وضعیت قیمتها و سبد معیشت خانوار ارائه کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: رصد قیمتها و اعلام نظرات کارگران و کارفرمایان از مباحثی است که قرار شد تا قبل از برگزاری نشستهای پایانی شورای عالی کار، توسط گروه های کارگری و کارفرمایی انجام و اعلام شود.

پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی مزد

فتح الهی ادامه داد: در چند جلسه برگزار شده برای بررسی وضعیت افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران، مباحثی دربارهٔ افزایش ۱۰۰ درصدی حداقل دستمزد ۹۲ کارگران و مشمولان قانون کار مطرح شد که به نظر اکثر جامعه کارگری نه تنها این خواسته نمی تواند اجرایی باشد، بلکه مورد درخواست کارگران نیز نیست.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر احتمال افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال آینده، افزود: ۲ برابر شدن یکباره حداقل مزد کارگران می تواند منجر به تعدیل نیرو و فشار بسیار به کارفرمایان شود؛ بنابراین خواسته جامعه کارگری رشد حداقل مزدی منطقی و قابل اجرا است.

وی تاکید کرد: پوشاک، خوراک، مسکن، حمل و نقل، بهداشت و هزینه های فرهنگی از زمینه ها و محورهای اصلی مدنظر کارگران برای برآورد هزینه ها در سال جاری و اختلاف قیمت آن نسبت به سال قبل، گفت: در بحث خوراک بررسی ها بر پایه ۲۰۰۰ کالری در روز انجام می گردد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: قرار است بزودی متوسط هزینه هر خانوار ۴ نفره از سوی نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی، نهایی و اعلام شود.

متوسط افزایش هزینه ها؛ ۶۲ درصد

به گفته فتح الهی، برآوردها نشان می دهد که متوسط افزایش قیمت سبد معیشت خانوار از آذرماه سال ۹۰ تا آذرماه امسال به میزان ۶۲ درصد بوده است.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: یکی از خواسته های دولت از کارگران و کارفرمایان در مباحث تعیین حداقل دستمزد رسیدن دو گروه به یک دیدگاه مشترک است که البته در سالهای اخیر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در بعضی از بررسی ها به رقم ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه مورد نیاز هر خانوار ۴ نفره در ماه رسیدیم، بیان داشت: دولت باید در زمینه کاهش اختلاف بین دستمزد و هزینه های واقعی؛ بسته های حمایتی لازم را طراحی و ارائه کند.

احتمال تعیین حداقل دستمزد ۴۶۷۶۴۰ تومانی

به گزارش مهر، حداقل دستمزد سال جاری کارگران و مشمولان قانون کار در پایان اسفندماه ۹۰ توسط شورای عالی کار به میزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده که نسبت به حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی سال ۸۹ به میزان ۱۸ درصد افزایش داشته است.

با افزایش نرخ تورم در سال جاری و ثبت یک رکورد در این بخش و احتمال ادامه این روند در ماه های آینده، احتمال تعیین بیشترین میزان رشد سالیانه دستمزد نسبت به سنوات قبل برای سال ۹۲ وجود دارد.

در صورت افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار، میزان رشد سالیانه مزد ۷۷ هزار و ۹۴۰ تومان خواهد بود که در نهایت حداقل دستمزد ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومانی امسال در سال ۹۲ به ۴۶۷ هزار و ۶۴۰ تومان خواهد رسید.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.