احتمال بازگشت دولت بایدن به برجام پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران

یک پایگاه خبری آمریکایی با مطرح کردن نظر برخی کارشناسان و مقامات، احتمال بازگشت زودهنگام دولت بایدن به توافق هسته ای و چالش های آن را بررسی کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،  پایگاه خبری Just security در تحلیلی درباره تصمیم دولت  جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای[برجام]  به نقل از یک منبع آشنا به تفکرات بایدن نوشت:  با توجه به اینکه از زمان تحلیف جو بایدن تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن ۲۰۲۲ فقط ۵ ماه فرصت است، انتظار می‌رود که بایدن در همین مدت باقی مانده تلاش کند بازگشت ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای را تضمین کند.

در ادامه این تحلیل همچنین به نقل از این منبع آمده که  «ایده بایدن درباره توافق هسته ای، مبنی بر این که” اگر ایران به تعهدات خود بازگردد واشنگتن به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به برجام بازخواهد گشت” که پیش از انتخابات آن را مطرح کرده بود، ثابت است. 
این پایگاه خبری علاوه بر این نوشت: این مقام سابق آمریکایی همچنین مدعی شده است که بایدن پس از احیای اعتبار آمریکا، متحدان خود در اروپا را برای گشودن درهای دیپلماسی دیگر در مورد  پیشبرد برجام، محکم کردن بندهای این توافق و سیاست های ایران در منطقه آغاز می‌کند.

در این گزارش همچنین مطرح می شود که آمریکا می خواهد قبل از هرگونه مذاکره گسترده دیگری،  با بازگشت به برجام در ازای رعایت محدودیت های توافق هسته ای توسط ایران، مانع از توسعه فعالیت های هسته ای ایران شود که در خلال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ حاصل شده. 

همچنین پایگاه just security به نقل از یک مقام سازمان ملل که منحصرا درباره مسائل ایران فعالیت می کند، مدعی شده است که «بازگشت شسته و رفته» آمریکا به برجام مطمئن ترین راه برای بازگشت ایران به محدودیت های هسته‌ای تحت این توافق و محدود کردن ذخایر اورانیوم این کشور است. این مقام سازمان مللی تاکید کرد که آسان ترین مسیر رو به جلو، بازگشت بدون پیش شرط به برجام است. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.