احتمال بروز جنگ میان مصر و رژیم صهیونیستی در پی قطع گاز

خبرگزاری آریا- وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی سفیر مصر در اسرائیل را احضار کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ” در پی اقدام دولت مصر مبنی بر قطع صادرات گاز این کشور به سرزمین های اشغالی “دنی ایالون “وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه )”یاسر رضا ” سفیر مصر در اسرائیل را احضار کرد .
براساس این گزارش “یاسر رضا “سفیر مصر تصریح کرد : اقدام قاهره درقطع صادرات گازبه اسراییل ناشی از موضع گیری سیاسی نبوده و به دلیل بروز اختلافات میان شرکت های مصری و اسرائیلی بوده است .
در همین راستا وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی حل و فصل اختلافات شرکت های اسرائیلی ومصری و از سرگیری صادرات گاز مصر به سرزمین های اشغالی به عنوان تضمین برای تداوم روابط دیپلوماتیک میان مصر واسرائیل را خواستار شد .
شرکت ملی گاز مصر روز یکشنبه اعلام کرد : قرارداد طولانی مدت تامین گاز اسرائیل را که سال ۱۹۷۹ به همراه پیمان صلح با رژیم اسرائیل امضاء شده بود ، لغو کرده است.
تصمیم قطع صادرات گاز به سرزمین های اشغال شده فلسطین با واکنش های گسترده و متفاوت در داخل مصر و نیز در محافل صهیونیستی و جهانی روبه رو شده است.
 
واکنش تند مقامات رژیم اشغالگر به قطع گاز مصر
قطع صادرات گاز مصر به اراضی اشغالی با واکنش تند مقامات رژیم صهیونیستی همراه شد، به صورتی که برخی از مسئولان این رژیم از افزایش تنشها و احتمال بروز جنگ بین دو طرف خبر دادند.
“یوفال شتاینس” وزیر دارایی رژیم اسراییل درباره پیامدهای اقتصادی و سیاسی لغو قرارداد صادرات گاز مصر به اراضی اشغالی اظهار نگرانی کرد.
وی افزود : این اقدام ، اسرائیل را تشویق خواهد کرد تا تلاش برای بهره برداری از دو منبع کشف شده گاز در دریای مدیترانه را گسترش دهد.
“بن الیعازر” امضا کننده قرارداد خرید گاز مصر در زمان تصدی وزارت زیرساخت ها در رژیم اسراییل، لغو این قرار داد را به مثابه شدت گرفتن احتمال جنگ میان مصر و اسراییل برشمرد.
“بنیامین بن الیعازر” عضو کنست ( پارلمان ) اسراییل که در دوران تصدی وزارت زیرساخت های اسراییل از جمله امضا کنندگان این قرار داد، بود به روزنامه یدیعوت احارنوت گفت: لغو این قرارداد بیانگر آن است که همچنان امکان درگیری میان قاهره و اسراییل وجود دارد.
وی ادعا کرد که شرکت های مصری نمی توانند به این قرار داد بدون حمایت دولت پایان دهند.
الیعازر این تصمیم را یک تصمیم سیاسی دانست و گفت: یک شرکت خصوصی نمی تواند به  قرار داد میان کشورها را پایان دهد.
“شائول موفاز” معاون نخست وزیر و وزیر راه و ترابری رژیم صهیونیستی هم لغو یک طرفه قرار داد فروش گاز مصر به اسراییل از سوی قاهره را محکوم کرد و گفت : این اقدام مصریها نقض آشکار معاهده صلح است.
وی چنین اقدامی را منجر به تیرگی هر چه بیشتر روابط قاهره و تل آویو  دانست و گفت: این اقدام مصری ها نیازمند واکنش فوری آمریکا است.
موفاز خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا تنها ضامن اجرای دقیق معاهده صلح میان “انور سادات” و “مناخیم بگین” در کمپ دیوید است.
“عوزی لانداو” وزیر آب و انرژی رژیم اشغالگر نیز مدعی شد که رژیم اسراییل خود را آماده چنین اقدامی از سوی مصری ها کرده بود، اما در عین حال تصریح کرد: اسراییل در حوزه تامین انرژی مورد نیاز به دنبال استقلال بوده و تلاش می کند به توسعه منابع گازی خودش بپردازد.
“یوفال اشتاینتس” وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این خبر ، از آن به عنوان یک نگرانی بزرگ یاد کرد و گفت: این تصمیم مصری ها ضربه ای به روابط بین کشورها و نقض آشکار قرار داد صلح خواهد بود.
در پی تصمیم شرکتهای صادر کننده گاز طبیعی مصر به اراضی اشغالی، منابع خبری اعلام کردند که مقامات اسراییلی به دنبال رایزنی با مقامات فعلی مصری، جهت پایان دادن به این بحران و جلوگیری از اجرای این تصمیبم هستند.
در همین حال ” محمد شعیب ” رییس شرکت گاز طبیعی مصر در گفتگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشییتد پرس در پاسخ به مقامات اسراییل که مدعی بودند این تصمیم یک تصمیم سیاسی است گفت: این شرکت به قرار داد صادرات گاز مصر به اراضی اشغالی به سبب این که اسراییلی ها به تعهدات خود عمل نکرده اند، پایان داده است.
وی گفت : این تصمیم هرگز سیاسی نبوده و نخواهد بود، زیرا اسراییل به مدت چهار ماه هیچ هزینه ای بابت دریافت گاز از مصر پرداخت نکرده است، و ما به همین دلیل طبق مفاد قرار داد یک طرفه به این توافقنامه پایان داده ایم.
رییس شرکت ملی گاز مصر همچنین در گفتگو با تلویزیون مصر گفته است که این تصمیم از روز پنجشنبه هفته جاری عملی می شود.

احتمال فروش گاز مصر به رژیم صهیونیستی بر اساس قراردادی جدید
 این گزارش در حالی است که وزیر امور همکاری های بین المللی مصر از احتمال فروش گاز این کشور به اسرائیل با قیمتی بالاتر از قبل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، “فایزه ابوالنجا” Fayza Abul Naga وزیر امور همکاری های بین المللی مصر از آمادگی کشورش برای فروش گاز به اسرائیل با قیمتی جدید خبر داد.
بر اساس این گزارش، وزیر امور همکاری های بین المللی مصر بر فسخ قرارداد پیشین فروش گاز این کشور به رژیم اسرائیل تاکید کرد.
“فایزه ابوالنجا” ضمن اشاره به این که هیچ مانعی بر سر راه انعقاد قرار داد جدید فروش گاز مصر به اسرائیل وجود ندارد، ادعا کرد، این تصمیم خواسته همه مردم مصر است.
این درحالی است که مردم مصر از قطع صادرات گاز به سرزمین های اشغال شده فلسطین استقبال کرده اند.
مصر در دوره رژیم حسنی مبارک با فروش گاز به قیمت بسیار پایین تر از نرخ جهانی به رژیم صهیونیستی، تا ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی، متحمل ۷۱۵ میلیون دلار زیان شده است.
پس از سرنگونی حسنی مبارک ، مردم مصر بارها با برگزاری تظاهرات ، قطع صادرات گاز به سرزمین های اشغال شده فلسطین شده اند.
در ماه های گذشته چند انفجار در خط لوله انتقال گاز مصر به سرزمین های اشغال شده فلسطین رخ داد که به قطع صادرات گاز منجر شد.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.