احتمال تاسیس دانشگاه ورزشی در ارومیه و همدان

۲۱فروردین۱۳،

abdolvahedmirzazadeh-6-21.jpg

رییس پژوهشگاه تربیت‌بدنی کشور با اشاره به تاسیس اولین دانشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، گفت: تاسیس این دانشگاه، آغاز تحول علمی ورزش کشور است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، مهدی طالب‌پور در مراسم کلنگ‌زنی اولین دانشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کشور در مشهد، عنوان کرد: از سه سال قبل به دستور وزیر علوم قدم‌های اولیه برای تاسیس این دانشگاه برداشته شد و کار از سال ۸۹ به طور جدی آغاز شد.

وی شرط لازم برای تبدیل شدن ایران به یکی از کشورهای صاحب نام در عرصه ورزش را تشکیل دانشگاه تربیت‌بدنی دانست و ابراز امیدواری کرد: با توسعه این دانشگاه در سایر نقاط کشور روند علمی شدن ورزش در کشور سرعت بیشتری یابد.

طالب‌پور با تشکر از وزارتین علوم و ورزش و جوانان، اظهارکرد: نگاه علمی خوبی که در هر دو وزارتخانه وجود داشت سبب شد که کار با سرعت قابل قبولی پیش برود، من با جرات می‌گویم که اگر این دید مثبت وجود نداشت ظرف سه سال کار به پایان نمی‌رسید.

رییس پژوهشگاه تربیت‌بدنی در ادامه با اشاره به نقش مهم علم در ورزش، گفت: طبق بررسی‌ها و مطالعات عمیقی که بر روی ۱۰ کشور صاحب نام در ورزش داشتیم پی‌بردیم که شرط اصلی برای موفقیت در عرصه‌های مهم ورزشی مانند المپیک و مسابقه‌های جهانی وجود دانشگاه تربیت‌بدنی است، همچنین وجود پشتوانه علمی قوی که از طریق دانشگاه‌های تربیت‌بدنی میسر می‌شود یکی از دلایل موفقیت این کشورها بود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال دربارهٔ علمی شدن ورزش، گفت: امیدوارم با تاسیس این دانشگاه روند علمی شدن ورزش سیر منطقی پیش بگیرد تا نه فقط به تولید بلکه به تامین نیازهای علمی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها بپردازد.

وی ادامه داد: البته پیش از این در سطح کشور دانشکده‌های تربیت‌بدنی وجود داشت، اما متاسفانه به سبب بعضی مسائل و محدودیت‌ها این دانشکده‌ها بیشتر به تولید علم مشغول بودند نه نیروی انسانی، اما هدف اصلی از تاسیس این دانشگاه بررسی نیازهای کاربردی تمام نهادهای اجرایی در ورزش مانند فدراسیون‌های ورزشی، باشگاه‌ها، وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و … است تا بتواند از نظر تامین نیروی انسانی لازم، به ورزش کشور کمک کند.

طالب‌پور دربارهٔ دلایل انتخاب مشهد به عنوان مکان تاسیس این دانشگاه، گفت: بررسی‌های بسیاری برای انتخاب شهر مشهد انجام شد، اما باید گفت که قرار نیست تاسیس دانشگاه تربیت‌بدنی به مشهد محدود شود، چرا که طرح توسعه و گسترش این دانشگاه را در دستور کار داریم و مذاکراتی با دانشگاه ارومیه و همدان انجام شده است و آن‌ها نیز با ابراز نظر مثبت زمینه را برای ایجاد شعباتی از این دانشگاه فراهم کرده‌اند، اما مشهد مرکزیت را در این امر بر عهده خواهد داشت.

وی در پایان گفت: در جلساتی که داشتیم تفاهم‌نامه‌ای ۱۰ بندی امضا شد که برآورده کردن این ۱۰ بند الزاماتی داشت که در طی این سه سال تمام آن فراهم شد و توانستیم با ارتقای پژوهشکده تربیت‌بدنی به پژوهشگاه تربیت‌بدنی و ارتقای دستاوردهای آن گام مهمی در این زمینه برداریم، همچنین فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی پس از چند سال صاحب رییس شد تا ورزش دانشجویی سر و سامان بگیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.