احتمال تغییر پایه نرخ دلار برای دریافت عوارض گمرکی

احتمال تغییر پایه نرخ دلار برای دریافت عوارض گمرکی

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، در حالیکه ثبت سفارش کالاها با نرخ مبادله ای در اتاق مبادلات ارزی دو هفته ای است، صورت می گیرد اما دریافت عوارض واردات این کالاها در گمرک، هم چنان بر مبنای نرخ ارز رسمی، همان ۱۲۲۶ تومان است.
با این حال، عباس معمارنژاد در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران از نامه این نهاد به بانک مرکزی در این زمینه خبر داد و گفت: از زمان راه اندازی اتاق مبادلات به فکر این مساله بودیم که کالاهایی که با ارز مبادلاتی قرار است وارد شوند، عوارض گمرکی آن ها با چه نرخی محاسبه شود.
معمارنژاد اظهار کرد: بر این اساس حدود ۱۰ روز پیش نامه ای به بهمنی، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه چه عوارضی باید دریافت شود ارسال شده اما هنوز پاسخی به دست ما نرسیده است.
معمارنژاد اظهار کرد: هم اکنون کالایی که وارد می شود گمرک نمی تواند بر مبنایی دیگر غیر از نرخ ارز مرجع عوارض آن را دریافت کند چرا که بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی، مبنای دریافت عوارض گمرکی از واردکنندگان کالا، نرخ ارز رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی است.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر به دلیل اینکه مشخص نبود برای واردات کالاها، دلار با چه نرخی از سوی واردکننده تهیه شده است، چاره ای جز مرجع قراردادن نرخ رسمی ارز در محاسبات نبود.
معمارنژاد تصریح کرد: اکنون با ثبت سفارش و تخصیص ارز بر مبنای نرخ مبادلاتی ارز در اتاق مبادلات، مشخص است که هر واردکننده چه دلاری را دریافت کرده است بنابراین می توان نرخ عوارض دریافتی را بر مبنای دلار تخصیصی تغییر داد.
در حالی معمارنژاد از احتمال تغییر پایه ارز در گمرکات خبر می دهد که واردکنندگان هم اکنون دلار با نرخ میانگین ۲۵۰۰ تومان تامین می کنند اما عوارض گمرکی را بر مبنای ۱۲۲۶ پرداخت می کنند.
این در حالی است که اگر دلار مبادله ای مبنا قرار گیرد، دریافت عوارض گمرکی دو برابر میزان کنونی خواهد بود.
از سوی دیگر، معمولا در شرایطی که عوارض گمرکی یک کالا با تغییرات نرخ ارز افزایش می یابد، تعرفه کالاهای اساسی و یا آن هایی که تاثیرات تورمی دارند، برای جلوگیری از این اثرات و افزایش قیمت در بازار دست کاری می شود تا نسبت متعادل تری بیابد.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.