احتمال توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز

در شرایطی که واردات قطعات خودروهای دوگانه‌سوز در هیچ یک از اولویت‌های ده‌گانه کالایی برای واردات با نرخ ارز مرجع قرار ندارد، پیش‌بینی می‌شود که به زودی تولید خودروهای دوگانه‌سوز در ایران متوقف شود.

به گزارش ایسنا، در یک ماه اخیر سازمان توسعه تجارت تمام کالاهای وارداتی را در ۱۰ گروه اولویت‌بندی کرد. در ابتدا قرار بود که ارز مرجع به کالاهای گروه‌های یک تا پنج اختصاص یابد، ولی بعد اعلام شد که تنها گروه‌های یک و دو از ارز مرجع دولتی برخوردار شده و بقیه کالاها باید با استفاده از ارز حاصل از صادرات و ارز آزاد، وارد شوند.

در این میان در شرایطی واردات قطعات تولید خودروهای دوگانه‌سوز در هیچ یک از اولویت‌های ده‌گانه وجود ندارد که روز گذشته خبری نیز از ممنوعیت ثبت سفارش واردات اولویت‌های گروه ۹ و ۱۰ منتشر شد، بنابراین می‌‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر امکان ثبت سفارش و واردات قطعات خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد.

در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که به زودی و با اتمام موجودی قطعات شرکتهای تولیدکننده، تولید خودروهای دوگانه‌سوز به طور کامل متوقف شود. البته تولید انواع خودروهای سواری دوگانه‌سوز در سه ماه نخست امسال بیش از ۴۶ درصد کاهش یافته بود که کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، افزایش قیمت گاز سی.ان.جی و حوادث انفجار مربوط به مخزن‌های غیراستاندارد برخی خودروهای تبدیلی کارگاهی از جمله دلایل کاهش تولید این دسته از خودروها عنوان شده بود.

این وضعیت در حالی است که در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای ایجاد جایگاه‌های سوخت گاز سی.ان.جی و آماده‌سازی خطوط تولید خودروسازان برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز صورت گرفته است.
 


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.