احتمال توقف تولید تنها وانت دیزل کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، کورش رستمی قائم مقام شرکت زامیاد و عضو هیئت مدیره این شرکت گفت: موتور دیزل با توجه به قابلیتهای بالا و استهلاک پایین به نسبت موتورهای بنزینی در میان محصولات تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است به صورتی که موتور دیزلی در مقایسه با موتور بنزینی با توجه به بالا رفتن نسبت تراکم، کاهش آلودگی، مصرف سوخت و افزایش گشتاور، در مجموع راندمان بالاتری به نسبت موتورهای بنزینی را دارا  است؛ از این رو شرکت زامیاد محصول وانت دیزل خود را با هدف اصلاح سبد سوخت کشور و بهسازی و بهینه سازی آن در راستای افزایش توان و بالا بردن راندمان شبکه حمل‌و‌نقل سبک کشور عرضه کرد.

وی افزود: عرضه وانت دیزل با هدف بی اثر کردن اهداف شوم دشمنان در سال ۱۳۸۸ به تولید انبوه رسید که این تولید در حال حاضر نیز با سختی های فراوان ادامه دارد.

قائم مقام شرکت زامیاد در خصوص مزایای موتور دیزل در مقایسه با نوع بنزینی آن بیان داشت: از مزایای فنی، اقتصادی و ملی این محصول در مقایسه با موتور بنزینی، افزایش عملکرد خودرو با ارتقأ ۲۵ درصدی گشتاور و تقویت کشندگی شیب۱۰ درصد ، کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۵ درصد که ماهانه ۸۴ درصد هزینه سوخت را کاهش داده و ۵۴ درصد در مقابل موتور بنزینی پیمایش خودرو را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: موتور دیزل نسبت به موتور بنزینی کاهش ۳۰درصدی آلایندگی و افزایش طول عمر موتور را برای مصرف کننده در بردارد و همچنین جایگزینی ۶۰۰ هزار دستگاه وانت زامیاد بنزینی طی ۵ سال با وانت دیزلی موجود در بازار طبق تایید کارشناسان سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، معادل ۹۸۵میلیون و ۹۱۴هزار ۶۹۸ دلار و در پی آن معادل ۴/۲۳ میلیون بشکه نفت خام معادل ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جوی ارزی و ملی در برخواهد داشت.

رستمی از احتمال توقف تولید تنها وانت دیزل کشور در صورت عدم حمایت لازم خبر داد و بیان کرد: تولید وانت دیزل زامیاد با توصیه اصلی از سوی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با تغییر ۱۰۰قطعه از سال ۱۳۷۸ آغاز و در سال ۱۳۸۸ به تولید انبوه رسید که تا کنون بیش از ۳۶هزار دستگاه وانت دیزلی تولید و روانه بازار کشور شده است.

وی ادامه داد:  قرار بر این بود که سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با پرداخت ۳۰۰میلیارد ریال در اجرای این طرح با شرکت زامیاد به صورت کمک بلاعوض، مشارکت داشته باشد و مابقی هزینه ها از سوی زامیاد پرداخت شود اما اکنون پس از گذشت بیش از سه سال از تحقق وعده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خبری نیست! و متاسفانه تولید محصول وانت دیزل زامیاد با تمام منافع ملی در خطر توقف قرار گرفته است.

قائم مقام شرکت زامیاد افزود: به دلیل اینکه از سال آینده باید محصولات وانت با استاندارد یورو۴ تولید و عرضه شود نیازمند صرف هزینه های بسیاری برای طراحی و تولید محصول جدید هستیم و چنانچه این ۳۰۰میلیارد ریال تعهد وزارت نفت تخصیص نیابد با ادامه تولید وانت دیزل زامیاد به عنوان تنها وانت دیزل کشور با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهد بود که این خود با توجه به اشتغال بیش از ۳۲۰۰ نفر در شرکت زامیاد تبعات جبران ناپذیر اقتصادی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در پی خواهد داشت.

رستمی خاطرنشان کرد: از مسئولان کشور توقع داریم تا  در سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی، حمایتی که قبلا  از تولید وانت دیزل به عنوان محصول ملی اعلام کرده‌اند را عملی کنند؛ که البته وزیر نفت در بازدید از اولین خودرو دیزل کشور مساعدت وزارت نفت را برای پرداخت تعهد ۳۰۰میلیارد ریالی اظهار داشتند.

وی گفت: زامیاد این آمادگی و ظرفیت را دارد که تولید ملی خود را به بیش از ۱۰۰هزار دستگاه افزایش دهد و در کنار محصولات کنونی محصولات جدیدی را به بازار ملی و منطقه ارائه کند؛ از این رو انتظار از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نقش تسهیل‌گری را ایفا می کنند، این است که کمک و حمایت هرچه بیشتر خود را در ارائه این تولید ملی از تولید کنندگان کشور به عمل بیاورند که نمونه آن را می توان در پروژه وانت دیزل زامیاد یاد آور شد تا مسیر صنعت ملی کشور به گونه‌ای باشد که در سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” بتوانیم به عنوان صنعتگر، شاهد ارتقا روز افزون صنعت کشور باشیم.

در این راستا، احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران موافقت خود را در خصوص کمک ۳۰۰ میلیارد ریالی در زمان خود برای تولید محصول وانت دیزل اعلام کرده ولی ادامه آن را به نظر معاون پژوهشی وزارت نفت مرتبط دانسته است.

از سوی دیگر، به گفته مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آلایندگی وانت دیزل زامیاد ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از محصول بنزینی است، این درحالی است که وی متولی اصلی حمایت از آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت دانسته و تفاهم نامه حمایت از محصول وانت دیزل را از سوی سازمان متبوع خود الزام‌آور نمی‌داند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.