احتمال توقف ساخت بعضی سدها/ به اندازه ۲ سال ذخیره آب نداریم

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، حمید چیت چیان از کاهش ۴۵ درصد روان آب ها در رودخانه ها خبر داد و گفت: ذخیره فعلی منابع آبی پشت سدها از پیش بینی کمتر بوده است. با این حال، در سال آبی ۹۲-۹۱ تقریبا بارش ها در حد نرمال اتفاق افتاده بود.

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون به اندازه ۲ سال ذخیره آب در پشت سدها نداریم اظهارداشت: دربارهٔ سدهای تازه نیز که از زمان دولت سابق ساخت آنها آغاز شده بود و یا مورد برنامه ریزی قرار گرفت، به نظر می رسد مطالعات کافی در مورد بعضی از سدهای که ساخت آنها آغاز شده ، صورت نگرفته بود.

چیت چیان خاطرنشان کرد: در مورد بعضی سدها، مطالعات به نحوی بود که بر اساس میزان آورد ۵۰ سال قبل محاسبه شده بود اما هم اکنون تغییرات اقلیمی را داریم و میزان و الگوی بارش نیز تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: در سال های قبل میزان برداشت های غیرمجاز و بیش از حد از طریق سرشاخه های رودخانه ها نیز افزایش یافته است و در بخش منابع آب زیرزمینی نیز برداشت های بی رویه تاثیرگذار بوده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین بعضی از زمین هایی که به روش دیم کشت می شد به آبی تبدیل شد که مجموعه این موارد در ورود آب به رودخانه ها تاثیرگذار بوده است. در هر صورت میزان آب ورودی به رودخانه ها به نصف و یک سوم تقلیل یافت.

به گفته چیت چیان، در ساخت سدهایی که طی سال های اخیر مورد برنامه ریزی قرار گرفته است باید بازنگری شود که ممکن است در این بخش بعضی سدها فاقد توجیه فنی لازم برای احداث باشند و همچنین در نحوه ساخت بعضی سدها نیز تغییراتی داده شود و میزان ذخیره آن تغییر یابد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.